Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett28-övrigt
Läst 16783 ggr
bjorsa
7

Bålgeting

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick syn på en bålgeting å troligen en drottning då den var ca 30-35 mm stor

mvh/bjorsa

Nore
0

Det var ett fint foto, men ack vad ont det gör att bli stucken. Som grävmaskinist kan man komma på dem i mellan åt, jordgeting o bålgeting är det samma sort?   NORE

Bjornen
0

Jordgeting är en geting som bor i jorden och det kan vara olika arter som bygger bo i marken men också högt under taket.

Bålgetingen är vår största getingart och farligast också med starkare gift. Det är väl knappast troligt att det har kläckts några getingarbetare ännu och drottningen är väl fortfarande ensam som bobyggare och uppfödare.

bjorsa
0

Bålgeting är den största av getingarna och ganska lugn av sig http://www.sef.nu/landskapsinsekter/crabro.htm och jordgetingen är den vanliga getingen fast den byggt bo i marken å me rinfo finns här http://www.anticimex.se/fileobjects/531_Faktablad_geting_L.pdf

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Ser nu att bjornen redan skrivit men mitt inlägg tog en massa timmar pga telefonsamtal å middag :-)

mvh/bjorsa

oldwolfie
0

Bålgetingarna ansågs tidigare vara lättretliga och farliga för människan. Idag har man omvärderat bålgetingen och den betraktas numera som en mycket fredlig geting jämfört med många andra. Giftet är inte giftigare än andra getingars, men man bör naturligtvis ha respekt för den.

http://www.sef.nu/landskapsinsekter/crabro.htm

bra  om  man inte tror  dom är farliga  eller  giftigare,,  dessutom  är  dom  väldigt fredliga

klicka på bilden  för  fler  bilder  på

den fredliga giganten

Bjornen
0

Om det är drottningar så sticks de inte ens. Det anses vara farligare att bli stucken av bålgetingar än någon av de andra getingarterna. Möjligen kan det vara mängden gift som är större.  Det är mindre risk för inflammationer av stick från bålgeting än från andra getingarter eftersom de gärna äter surt kött och kan därför föra över obehagliga bakterier i såret. Dessutom kan ju getingen sticka flera gånger eftersom gadden saknar hullingar i motsats till humla och bi. Skulle ändå gadden skadas så växer det ut en ny gadd istället. En fördel att bli stucken av getingar är att man tål huggormsbett bättre.

amaira
0

Bålgetingar är underbart vackra djur, de är så fina! Mycket vckrare än de andra mindre getingarna, bålgetingen har härligare färgharmoni.

Det är lite olika bud om hur giftiga de är, och hur farliga de är. Men främst är det nog "gamla uppgifter/rädsla" som ligger bakom de negativa rapporterna. Som Oldwolfie skriver så är bålgetingen en fredlig gigant, vars gift inte är farligare än andra getingars. Dvs inte farliga alls, om man inte är allergisk eller blir stucken av en hel svärm.

Givetvis ska man inte ge sig in i ett getingbo av någon art, och tro att de inte försvarar sitt bo, för det gör de med kraft, allihopa.

Bålgetingar bygger inte bo i jorden! De bygger i ihåliga träd, de kan bygga i stora fågelholkar, och det kan även hända att de bygger inne på vindar osv.

Bålgetingarna har ökat i antal de senaste åren. Till min stora glädje ser jag dem numera varje sommar. De kommer brummande som ett helt flygplan Skrattande (lätt överdrift) och kanske är det själva ljudet som är så skrämmande för många? Inklusive storleken då.

Här kommer min bålgeting flygande.

I verkligheten var den förstås död, därav den villiga poseringenFlört.

Fint foto Bjorsa (som vanligt, jag tror bestämt att jag tjatar Generad) Och Oldwolfie, ja, du tar ju alltid urläckra bilder! Kyss

Bjornen
0

Som biodlare är jag ingen direkt älskare av bålgetingar eftersom de gärna tar bin som yngelföda. Nu bor jag mycket nära nordgränsen för bålgeting och jag har bara sett en enda bålgeting som mig och det var framför en bikupa.

Hennum
0

vi hade en bålgeting här hemma för några dagar sen. först var den påväg in i mitt rum men jag fick panik och viftade ut den. o sen var det en i vårt uterum. så jäkla stor! deras surrande är läskigt oxå :P ju större insekter desto läskigare enlig mig

min mamma var biodlare innan, hon klagade massvis på bålgetingarna o ännu mer på kvalster. men honungen var den godaste jag någonsin ätit :D

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

bengan45
0

Var rädda om bålgetingen! Den är definitivt inte aggressiv och farlig. Dess gift är inte värre än en vanlig geting och den är fridsam som en humla. Den gör en väldigt stor nytta i naturen och äter massor av skadeinsekter. En medelstor koloni käkar lika mycket insekter som ett halvdussin flugsnapparpar per dag!

Låt dem vara ifred och gläds åt dem, de käkar vanliga irriterande getingar också!

Mvh

Bengt

oldwolfie
0

ja  de   tycker jag med    att vi  ska vara försiktiga  me dom  o  dom e mycket fredliga,,jag släppte  ut  en  stor  madame  från torpet  igår

Sehvrin
0

Har en i lägenheten just nu, och hon är riktigt stor (uppskattningsvis bortåt 4cm) och jag vet inte hur jag ska få ut henne…

Tycker att hon är lite läskig, speciellt när hon är ute på sina flygturer. Hon har lyckats jaga in mig på toan två gånger ^^' och nu sitter jag med locket från min tvätt tunna inom räckhåll för att kunna använda som sköld… (jag vet att det är jag som är fjantig och inte hon som är elak)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Bjornen
0

Enklst tar man ut insekter med en tändsticksask. Den öppnas men lockdelen siter kvar och så sätter man asken över insekten när den sitter på fönstret och skjuter igen locket, sedan tar man ut ask med insekt och släpper ut den igen i det fria.

oldwolfie
0

eller  ett  glas   o  en pappskiva  glaset över insekten o pappskivan  skjuter man försiktigt  under  glaset  så  släpper man ut  den

Sehvrin
0

#13 hade varit svårt, för jag hade ingen stor tändsticksask… dessutom var ett av problemen att jag hade mina persienner neddragna… men tack för tipsen ändå =) (sen är jag lite mesig när det gäller insekter som kan stickas/bitas)

Hon kom iaf ut till sist för egen maskin, och jag tror att både jag och hon var lika glada och lättade =)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Hubert
0

Så det här är alltså en bålgeting? Nästan 5 cm lång!