Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 04-sjöar-och-vattendrag
Läst 6344 ggr
bjorsa
0

Sländlarv i vatten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har byggt mig ett cyklop till men pentax och har försökt en tid att få bilder på vattensalamander men inga lyckade men idag upptäckte jag en sländlarv så här kommer 2 bilder på den men vilken art vet jag inte men skulle gissa på flickslända då många sådana finns här

mvh/bjorsa

bjorsa
0

En till på samma sländlarv

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Å när man ändå är i larvtagen så kommer här en nyckelpigslarv i skala 2,35:1

mvh/bjorsa

irma
0

häftiga bilder.. :-)

Martin
0

You just have to love it. Dina bilder är jäkla läckra bjorsa!

mvh Martin

bjorsa
0

#3,4 Tack :-)

De blir ju inte riktigt som man tänkt sig när man fotar genom glas å i gammalt dammvatten med blixt och fel isotal  men man ser ju i alla fall vad det är för något  .

Och de finns ju massor av intressanta saker i vattnet men tyvärr för svåra att fota som tex vattenloppor men att försöka få dom på bild är ju inte lätt men måste försökas :-)

mvh/bjorsa

amaira
0

Visst är det en flicksländenymf du fotat, men art törs jag inte ens gissa. Och visst har du fina bilder!!

SannaHolmgren
0

Det ser ju så enkelt ut, men hur lång tid lägger du ner för varje foto? Själva klickar vi på bilden och så har vi den fina bilden framför oss.

bjorsa
0

#7 Just dom där bilderna i vattnet tog ju lite tid för sländlarverna syns så passa dåligt mot botten så nån timme satt jag väl där men då tog jag ju bilder på annat oxå :-) Men om du menar efterarbete i photoshop så är de bara att minska ner bilden och ev justera levels och lite unsharp mask och de e ju gjort på nolltid så de som tar "tid" är ju att få ihop cyklopet och sen att sitta å glo ner i vattnet å krypa omkring :-) Men att krypa omkring å glo ner i vattnet har jag gjort hela livet :-)

mvh/bjorsa

SannaHolmgren
0

Hihi. Gissade det.:-D