Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett11-klimatförändringar
Läst 1102 ggr
bjorsa
0

Alger

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alla är ju alltid så arga på alger :-) kanske inte riktigt så men de pratas oftast om giftalger men sällan om att alger renar vatten och tillför syre och att algerna är föda för mikororganismer i vattnet som sedan är föda för osv osv :-)

nu fotade jag syrgasbubblor som bildas i alger och dom trådar man ser är från en annan alg en trådalg bilden är i 2,35:1

mvh/bjorsa

irma
0

läcker bild… bra jobbat :-) har du undervattenshus eller kunde du fota bubblorna ändå?

bjorsa
0

Irma jag har byggt ett "fotocyklop" av ett st avloppsrör och glaset från en a4 fotoram och silicon en mkt avancerad produkt :-)) Jag tar helt enkelt röret med de tillskurna glaset åskör ner det i vattnet å tittar å ser jag något då stoppar jag ner objektivet i röret å fotar fast såklart med ett undervattnenhus kunde jag ligga i dammarna under ytan å fota :-) men min lilla supersimpla mojäng kostade inget för grejjorna hade jag liggandes :-)

mvh/bjorsa

irma
0

#2 smart! mycket smart.. hm,,kanske man skulle härma din tillverkning…kanske någt att ta patent på för dej :-)

bjorsa
0

Du kan få patentet :-) Du får gärna göra likadant bara att kapa till en glasbit så att den kan limmas fast på röret å jag kapade den lite rund å sedan tog jag ett bryne å slipade ner kanterna så man slipper kapa vitala delar på sig själv :-)

Börja med att testa vilken rördimension du behöver för de jag täcker med röret är ju egentligen bara objektivet själva kamerahuset hamnar utanför och jag sticker kanske ner "cyklopet " en 10 -15 cm och sen ner med linsen i röret å flukta in så att skärpan hamnar rätt å sen skjuta av och då med blixt oxå för att få till bilden .

mvh/bjorsa

asakall
0

Så himla trixig å fixig å påhittig, du e bjorsa Skrattande bilden är jätteläcker! härlig färg,,, Mvh Åsa