Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 24-svenska-vilda-djur
Läst 12340 ggr
AnnaO
17

Hjälp, en iller!

Den senaste veckan har jag sett en iller skutta omkring i min trädgård ett par gånger. En söt och charmig liten krabat. Men jag har tre hönor som går fritt i trädgården och man hör ofta historier om hur illrar biter ihjäl höns i massor. Vad skall man göra? Är illern så mordisk som det sägs? Måste jag stänga in hönsen? Skall jag försöka fånga illern? Någon som vet?

bjorsa
1

Prova på http://iller.ifokus.se/ där kanske de finns någon som kan komma å fånga den och jaktinstinkt har dom säkert så de räcker för att klippa några hönor dessutom om den smitit så är den nog hungrig oxå så vore jag du skulle jag hålla hönsen innen tills illern är infångad .

mvh/bjorsa

Faxlin
2

Hejsan!
Vart bor du? Jag kan kolla upp om vi har en van illerägare i närheten på det sättet kan den fångas in.
Hur ser den ut? Så det verkligen är en iller. Sedan lite hur den är i färgen kan vi avgöra om det är en vild iller du har där hemma eller en tamiller.
Hur som helst kan jag hjälpa dig komma tillrätta med iller problemet om du vill.

Jag skulle ha hönsen inne tills illern r infångad. Är det en hungrig tamiller så kan de kanske klara sig bra. Men har du en vildiller där då ryker hönsen snabbt.

Mvh ÅsaF Sajtvärd på iller.ifokus

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

irma
2

finns illrar som vilda? Mink och hermeliner vet jag om ….

Faxlin
1

Jadå det finns vilda illrar. De lever mestadels i södra sverige men kan ses så långt upp som i Uppland.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AnnaO
1

Jag är ganska säker på att det är en vild iller. Jag bor i mellanskåne och här finns iller i naturen. Man ser dem ganska ofta påkörda på vägarna. Jag funderade på om det kunde vara en mård eller mink eller något annat, men jag är ganska säker på att det är en iller. Den har mörk päls med ljus botten och springer med långa bågformade skutt. Lite konstigt dock att jag ser den mitt på dagen. Illern är ju ett nattdjur. Särskilt hungrig tror jag inte att den behöver vara. Här finns massor av sork, möss och småfåglar.

En av hönorna ligger ute och ruvar i ett buskage och vägrar gå in i hönshuset. Bär jag in henne och äggen blir hon sur och slutar ruva. Så jag vet verkligen inte hur jag skall göra. Kanske att katterna håller illern borta.

AnnaO
7

ÅsaF, finns det särskilda illerfällor? Hur funkar de i så fall?

irma
0

nu fick jag lära mej något nytt,,själv bor jag i hälsingland och här har vi inte vilda illrar :-) dock har vi mink och mård m.m..
intressant att höra att det finns vilda illrar..

cujo
0

AnnaO kan du maila uraniumcom@hotmail.com