Vad är detta för konstig fluga?

ingen som vet?

Jag såg en likadan i förrgår men vet dessvärre inte heller vad det är. Den vände sig precis som en spindel gör och hade liknande ben. Den såg inte speciellt snäll ut heller ;)

flugspindel? eller spindelfluga? :-)
man blir ju fundersam..äckligt om spindlarna får vingar och börjar flyga… tycker dom är tillräckligt överallt ändå…

Den har ju sex ben så det är ingen spindel (8 ben).

#4 skönt att höra :-) men visst är det lite konstigt med de två grejorna fram som spindlarna har?

Det är väl en blindbroms? Tycker jag känner igen den från hästhagen.

#6 det kan det vara, men de bilder jag hittar på nätet och i min Små Kryps bok så är min blindbroms mer avlång i kroppen och har inte vingarna brett isär som dom brukar ha,, men det kanske skiljer på kön det där med kroppen och vingarna.. men jag hittade en bild på en broms och där fanns de spindel liknande sakerna fram.. så det är nog en blindbroms i alla fall..
TACK, är så kul att veta vad det är man fotar…
Det var en svår rackare den där. Jag har kikat på den sen du satte in bilden, men jag klarar den inte själv. Den borde inte vara svår, för du har en bra bild och den har så tydliga kännetecken. Vingribbsmönstret syns mycket tydligt, och den har så typiska mörka partier på vingarna, den kan inte vara svårbestämd.
Det närmaste jag kommer, är någon art av vedfluga. Den bits knappast och är fullstöndigt harmlös för människor.
Vad du ser som "de två grejerna fram" som spindlar har, så förstår jag inte riktigt vad du menar.

Okej, jag ser. Jag vet faktiskt inte vad det är jag ser.
Det är dock utan minsta tvivel en fluga.
Om jag får låna dina bilder, och om du kan tala om tid (dag) och plats (i Sverige) som den är fotad, så kan jag kanske ta reda på vad det är för en. Jag är själv mycket nyfiken nu. 
("lånar bilden" gör jag helt enkelt genom att ta den här, vill bara ha din tillåtelse)

#10 det är bara att ta det… om du vill ha bättre/fler bilder så har jag MÅNGA bilder på denna konstiga fluga/broms… blindbroms stämmer till viss del men ändå inte då denna har kort kropp och inte har vingarna brett isär..men det kanske beror på kön också.. men ta bilderna och forska lite.. är väldigt nyfiken själv.. :-)

Glömde ju,,
Bilden är tagen den 13 juni 14:31 i Segersta (utanför Bollnäs) i Hälsingland,
den satt på en dörrpost, sedan på en sten och slutligen satte den sej på mitt ben,, så den var inte jätte skygg som en del andra insekter… mycket större än en fluga, är dåligt med ögonmått men ca 1,5 cm lång,,,
Ja, då får vi se vad jag får för svar. Någon broms-art är det i alla fall inte, det törs jag garantera. Bromsarna har ett annat mönster på vingribborna.
Bromsarna har dessutom väldigt vackra ögon. Gröna, grönrandiga, grönviolettprickiga, men oftast stannar inte folk och tittar efter. 

#13 jag väntar spänt på de svar du kommer att få,, stämde inte med blinbroms med ögonen heller… fin bild du har..ögonen är vackra på den lilla krabaten…
tack för att du intresserar och tar dej tid att lista ut vad det är för gynnare jag hittat… :-)

Kanske en rovfluga och t.ex. Dysmachus picipes.

#15 stämmer inte riktigt den heller,, en sort finns bara i sydligaste Sverige och jag bor i mellersta…

Enligt en av mina insektsböcker ska Dysmachus picpes vara allmän i hela landet. Men jag vet inte hur det är ?

#17 kollade i min bok där det står att Sandrovflugan är ovanlig och finns bara i sydligaste Sverige, MEN att många grå rovflugearter är vanliga i hela landet. Så det kan tydligen vara en rovfluga ändå.

Dysmachus trigonus är sparsamt funnen i Halland, Småland och Gotland men D. picipes är allmän i hela landet. På bilder verkar dessa vara hårigare än på din bild. Rovflugan sitter ju still och väntar på lämpligt byte varför beteendet är lik din som du såg.
Den är väldigt lik en Snäppfluga - hona. Rhagio scolopaceus på latin. Men jag kan ha fel
.
Jag tror att du har rätt, Titti. Grattis. Snäppflugorna är mycket nära släkt med vedflugorna, och jag har kikat på dem också, men valde vedfluga.
Tids nog vår vi veta vad det är. Jag har mailat frågan till "min" flugexpert. Han svarar när han är hemma, kan och har tid, det vet jag.

´Verkar nästan att det är en sån, tack Titti för tipset,,och amaira, hör av dej när du får svar av flugexperten,,,
Det är en snäppfluga.
Art: Rhagio scolopaceus. Titti hade alldeles rätt, bravo Titti!
Och de "mystiska palperna" är, citerar min trevliga och vänliga flugexpert
:
"Det som ser ut som stora
spindelpalper (det gör det verkligen) är framhöfterna. Höftigt värre!"

OH..IIII….. tack…. vad kul… det här är jätte intressant att få lära sej om insekter m.m. :-)
bra jobbat både amaira och titti, och ett stort tack till er båda..