någon som vet
Familjen jordlöpare (Carabidae) släktet Carabus iaf sen blir det svårt när man inte ser hela djuret ovanifrån, måste se ev mönster på täckvingarna och färgskiftningar i den svarta färgen för att kunna säga vilken art. en gissning, Carabus violaceus, violettkantad jordlöpare. Men är mkt osäker.
Jag rekomenderar sajten Ground beetles of Ireland, sök på Carabus!

ok..tack :-) tror det är läderlöpare när jag läser beskrivningen på den..man kan se "punkterna" lite svagt på ryggen… men det finns kanske fler löpare som inte är med i min bok.. där är läderlöparen inte utbildad med "punkterna" som ges i beskrivningen…
jag har börjat med att ta bilder både uppifrån och bakifrån för att det ska vara lättare att kunna se vad det är för något.. :-)
#2 måste erkänna att så noga tittade jag inte i går på bilden
Punkterna undick mig. Läderlöpare eller Carabus coriaceus som den heter är den största carabusarten i Sverige (32-40mm) och finns i fuktig blandskog från skåne till Dalarna/Hälsingland med stora luckor i utbredningen, enligt Våra skalbaggar av Carl H Lindroth.
Vad som inte stämmer helt med coriaceus och din bild är att läderlöparen ska vara helt svart. Är det ändå inte en skiftning i blå/violett på kanten? Dessutom står det att täckvingarna har ett upphöjt nätverk med rynkor och inte punkter.
Kan rekomendera Lindroths bok för de som är intresserade. Är en bestämningsnyckel och inte en bild bok men är både billig och har med många arter. Eftersom Lindroth själv var just jordlöparexpert så är familjen jordlöpare (Carabidae) väl beskriven i boken.