mycket konstig blomma

Hej
Det är Nässelsnärja Custuta Europea L.
Kul att du hittat den ,man ser den inte allt för ofta.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

åh..tack… den växer som bara den i slänten hos mamma och pappa.. vi kan inte begripa vad det var för något..blommorna är jätte fina,,,kul att veta vad det är för något..
:-)
Hade Linné kunnat kika in här på svensknatur bland alla vackra blommor- och filurbilder ni tar så hade han nog blivit själaglad!

#4 det tror jag också att han hade blivit :-)

Och vad bekvämt för honom att sittandes på en stol kunna beskåda nära på allvärldens djur o växter.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

#6 nästan synd att han inte fick uppleva dagens teknik, men det kanske var större tjusning på hans tid att uppleva allt "live" .

Som sagts tidigare är det troligen nässelsnärja, men det finns ytterligare snärjearter (bl.a. ljungsnärja, linsnärja) som dock är mycket sällsynta och förmodligen utrotade i vårt land. Utomlands finns det ännu flera arter och jag har bl.a. haft astersnärja för drygt 20 år sedan. Nässelsnärja har jag tidigare haft i trädgården, men är nu tyvärr utgången och den är en helparasit. Själva grodden måste hitta en värdväxt innan fröets energi tar slut. Nässelsnärjan parasiterade hos mig på ett 20-tal olika arter förutom brännässlan som jag fick tvungen att plantera in.

#8 intressant, mina föräldrar har en jordbruksfastighet och min far är född -28 i det huset och dom har aldrig sett denna förut, den måste ha kommit nu på senare år. den växer i slänten ner mot en åker och i slänten är det en massa lupiner där denna växer som ogräs, men inte över hela slänten utan på ett ställe bara. Blommorna är suveränt fina tycker jag, men lite otäckt med dom långa gula och röda revorna som linar sej runt lupinerna.