Allmän bastardsvärmare Zygnaena filipenduale.
Fin bild
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Ja, bastardsvärmare är rätt, allmän är det inte. 
Den första bilden, Kattapults, tror jag är en bredbrämad bastardsvärmare, kan vara några andra arter också. Allmän är det i alla fall inte, för den saknar en fläck för det.
Pumas foto är inte heller den allmänna utan kan vara klubbsprötad bastardsvärmare. Den har ju inte prickar alls, utan röda streck istället.
Jag har inte helt koll på hur vanliga de är, men tror att ni kan vara stolta över att ha dem ni har fotat. Fortsätt vara rädd om dem! ( = var rädd om deras livsmiljö) 

När jag tittar efter lite mer noga ser man att kattapults svärmare har 5 prickar i boken har den 6. Stämmer det på allmän. Min vet jag inte såg fler av dem men det var visst inte den jag trodde det var som fsatnade på bilden. Den första jag såg o försökte ta kort på hade prickar men den ville inte bli bra, kanske kan se om det syns på någon bild. Så det verkar som om jag hittat två sorter med denna då;)
Irma din metallvingesvärmare e jättefin. Kula att se fler olika. Får en verkligen att titta lite mer noga. amaira du kan en del om insekter du;) jättekul i intressant-
//Pia
Okej tack för alla svar :D. Jag blev lite fundersam eftersom jag aldrig sett dem förut.