Liljebagge

bildnr. 3 på en vuxen liljebagge som dessa små gödselklumpar blir.
Ur Småkryps boken av Åke Sandhall:
"larverna förpuppas i marken och kläcks i september till skalbaggar, som övervintrar. Skalbaggen är känd för att kunna ge ett pipande ljud ifrån sej"
det ljudet har jag inte hört,,, ännu…
Om det inte är Liljebagge så rätta mej om något av detta inte stämmer…
Baggen e urfin men larverna e ju äckliga;) Fina bilder som vanligt irma, du en en källa till inspiration:))
//Pia

#3 tackar för det,,, jo larverna är jätte äckliga och jag som vanligt halvkröp in i rabatten och upptäckte kletet på min kamera och ena handen.. blä..
#4 härlig bild..dom har sån fin röd färg..
#5 denna bild gillar jag,,inte bara jag som förstör privatlivet för dom små i naturen 

Jag hittade 2 som parade sig, på mina söndertuggade krolliljor. Mosade dem faktiskt. Skäms lite, men mina underbara liljor blir alldles nakna annars, och jag skulle sakna stanken från blommorna om de dog alldeles HUR kan en så vackor blomma lukta så illa?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Visst är det liljebaggen du fotat, från ägg till larv till vuxen. Fina bilder.
Liljebaggen hör till mina favoriter, den är så oerhört vacker, den gillar att bli fotograferad (nåja, med lite försiktigthet och varsamhet) och så piper den så hjärtskärande.
Håll den inuti din knutna näve (utan att skada den) och lyft handen mot örat så får du höra!
"Hjälp, släpp mig!" piper han där innifrån. Vem kan skada honom då??? ![]()
Men det händer att jag dödar dem, jag också
. De kaläter verkligen liljorna, och det som blir kvar är fullt med larvernas avföringsklet. Så jag håller faktiskt efter dem. De är knappast utrotningshotade, i alla fall inte än, och definitivt inte av mänsklig handkraft.
Jag har många bra foton på både baggarna och larverna, sen tidigare. Denna bagge som förvånat tycks fråga "Va!? Fotar du mig!??" fanns i min trädgård för ett par år sedan.

#7. Krollilja luktar väl inte illa, tänker du inte på kejsarkrona, denna ljuvligt vackra stinkbomb?

Visst är det lustigt hur förtjust man kan bli i "vidriga dofter" som t.ex. kejsarkronans och mushanarnas odör… 
Jag älskar verkligen doften av kejsarkrona, lustigt nog.

#7 hm, jag får nog kala liljor vid altanen i år då. Tycker inte mina liljor luktar speciellt illa… beror nog på sorten skulle jag tro.
#8 härlig bild, jag ska testa med en liljebagge i min knuta näve :-) intressant att dom piper,,timmerman tjottrar och grälar rejält när man har den i handen… mysigt tycker jag…
#9 wow, kjesarkronarn är helt suveränt vacker,,vacker bild amaira…

Är han höjdrädd Amaria, ser så försiktig ut när han kikar ner från sin höjd. Härlig bild.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

jag har nu testat och hört baggens pipande,,,så söööööööötttt….
både sambon och dottern har fått hört den också,, är så hjärtskärande, stackarn har klaustrofobi som jag själv har.. tror den blev glad att få komma tillbaka på sitt liljeblad :-)

Måste prova jag med…

Hmmm . det var något nytt, att de låter…. annars så när jag hade trädgård, så dödade jag dem så fort jag fick se dem. De heter ju inte liljebagge för inte.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag har rosa krolliljor, och de luktar illa, fast inte som skunk eller bajs, mer som … korv eller nåt sånt. Korv luktar illa!!!
Muskiss luktar inte alls illa, mer speciellt. Fast varma sommardagar när det börjar närma sig städdag i alla burar luktar det inte nybakta bullar heller…
MVH Elin

#16 måste lukta på kroll liljorna och känna om de luktar :-)
kan jag tänka mej att det inte luktar nybakta bullar när det är dags att göra rent i burarna..

Jag kanske rent av kan ta och fota mina krollisar, de som står varmt och mysigt blommar nu, men de har haft små röda "kompisar" och är inte så snygga. De vid dammen har klarat sig, men har inte börjat blomma än, då de står i skugga…
MVH Elin

#18 fota dom,,intressant att se hur mina liljor kommer att bli :-)

Jag har "tvättat" en lilje bagge för att få se hur den verkligen ser ut (jag satte tillbaka den sedan i liljan)
och när jag fick se hur den ser ut så har jag hittat liknande larver på ett annat ställe men den hade inge avföring på sej… kan det vara liknande art men som inte täcker över sej?
Så här är en bild på själva liljebaggs larven.. söt va?
Det var lite skillnad. Inte lika äcklig.
//Pia
Hm…. Tycker han ser läbbig ut i alla fall. Men vilken fin bild! Apropå det, jag vet att djurfoto söker Medarbetare. Irma, är du inte intresserad? Du fotar ju så fint!

#22 åh, tack,, vet inte om jag har det som krävs av en Medarbetare.. :-)
Jo då irma mer än väl med tanke på de bilder du visat upp här.
//Pia
gå in på djurfoto här och PM:a Kim! Sajtvärden, alltså