Taggig blomma
Någon vänlig själ som vet vad denna är för blomma?
Den har hullingar både blad, stjälk och fröboll. Hakar fast sej väldigt lätt i allt..precis ALLT.
Är så himla nyfiken vad den kan heta..hullings blomma eller vad?
Mina katter och även hund har fått fröbollarna i pälsen, och särskilt de långhåriga katterna har fått fulla pälsen som har tovat in sej in mot huden på dom..gles kam och sax har fått använts ett flertal gånger under årens lopp.
Det tog några år innan jag hittade boven i dramat.
Dom växer fullt i spånhögen med hönsdynga och marsvinsdynga..
Själva växten blir ganska hög,,det är förgreningar.. ja,,ni ser nog själva på bilden…
Skulle nästan kunna vara en släkting till kardborren.
//Pia

Det måste den vara :-) så fort man tar i någon del av den så fastnar den,, eller så är det därifrån som fiskekrokarna kommer,, hullingarna.. :-)

ja, fröbollarna är inte stora, några mm i omkrets,, men snärjmåra låter dom ett bra namn på den… för den snärjer både folk och fä med hullingarna,,, som dock inte är vassa så man göra illa sej,,mer sträva hullingar som hakar fast i allt möjligt..
Det är snärjmåra..sökte på nätet..
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rubia/galiu/galiapa.html
jag hoppas länken funkar..
Den är vanlig från Skåne till Uppland,,jag bor i södra norrland…
Det är det. Kolla bilderna jag tagit från google ovan. Ett gissel, i ordets rätta bemärkelse. känner igen eländet från den tiden jag hade newfoundlandshund…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Härligt med newfoundlandshund och denna blomma… ett elände i pälsen på katterna… med med glestandad kam gick det skapligt att få ur de flesta.. saxen var inte heller så dum att använda :-)
tack för ditt svar..nu vet jag vad den heter i alla fall.. :-)