Blåbär och lingon
Blåbär och lingon är det ganska ont om på min ö den torra sommaren. Som barn var jag varje sommar i Häsingland och där handlade det om seriös plockning. Även av hjortron och hallon.
Det sitter djupt i mig att det är ett 'måste' och förra året kände jag mig lite skamsen när jag köpte lingon på torget. Men oj så bekvämt!
Plockar ni bär? Vilka i så fall?

De gånger jag plockar bär blir det blåbär. Det uppskattas av ungarna i pajerna. Okej, av mig med ;-)
Något jag saknar är att plocka hjortron, det gjorde jag ett par somrar när jag var ung. Så roligt vi hade då.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Christina. jag tänkte starta upp en kategori om "Bär & Svamp"
Är du duktig på det?
//CarlS
Idag har vi provsmakat björnbär, börjar bli mogna i Skåne, jättegott och massor i år. Brukar plocka dem , blåbär plockade vi när barnen var små. Och lingon och hjortron när jag var liten och bodde i norra Finland.

#2 Inte precis duktig - men rätt road. Tillsammans med några från Trädgård och Matlust kan vi säkert dela med oss av vad vi kan.
Det brukar mest bli blåbär för min del, men i år har jag märkt att det inte kommer att bli så mycket av den varan. Kanske blir det mer lingon i år.
Det har nog varit alldeles för torrt i skogarna här omkring i sommar. Björnbär har jag inte plockat sen jag bodde på Öland..
I bohuslän har vi mycket björnbär fast de är inte riktigt mogna ännu. Det är mycket gått men lite besvärligt att plocka p g a alla taggar.
//RolfH
Jorå! Bor i Hälsingska skärgården och har haft fin bärsommar trots det torra vädret. Både blåbär, lingon, hjortron och vildhallon…
Vi brukar plocka både lingon och blåbär. Gott att ha i frysen på vintern.
Förra året var här ett helt fantastiskt år, hade det inte blivit så torrt här hade i år nog också blivit bra. Björnbär och vildhallon kan det också bli, men det vi har inte hittat det i någon större mängd så nära där vi bor så det blir mest ibland om vi hälsar på släkt i Skåne.
Hej Rolf H. Är du den jag tror att du är, så är detta Lillarne. Bor ju också i Bohuslän. Bärplockning det blir Blåbär och Lingon. Varje år.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....