Identifiera spår i snön??
Jag bor i Södra halland på ett ganska avlägset ställe, skulle gå ut med hunden idag oh har hittat intressanta spår som är SKITSTORA!!
Det skulle vara roligt om någon kunde gissa vad det är för något:)
Dom är gamla, det har snöat över dom så det kanske är svårt att se, bifogar några bilder iallafall och är tacksam för hjälp :D
Jag tror inte att det är från något djur.
I can't drown my demons, they know how to swim.
Björn kanske? Du kan ju googla på olika spår och se vilken som liknar det spåret mest.
I can't drown my demons, they know how to swim.
Misstänker björn, men jag bor i södra halland xD Hade varit skönt om någon som kunde lite bättre om sånt kunde säga vad det ser ut som, eftersom att jag inte kan något om svenska vilddjur :)
Björn lär vi kunna utesluta, finns väl inte i Halland såvitt jag vet (möjligen någon ströbjörn som strövar in om men knappt det ens skulle jag tro) och framförallt lär den ligga och sova så här års. Björnens spår hittar ni på De5stora.se
Det är svårt att säga något om storleken, man ser i jämförelse med en hand men för oss som inte var med när fotot togs vet vi inget om handen, hur stor den är eller hur gammal ungefär som personen som "äger" handen är så man kan inte dra några slutsatser om storleken (mer än att en ring på vänster ringfinger bör innebära att personen är förlovad eller gift och således inget barn). 

;o)
Du skriver vidare att "det är många som gått på rad där". Kan det vara ett djur som gått där flera gånger, eller verkar spåren komma från samma tillfälle?
Gamla spår är svåra att säga något om, när det töar så växer spåren i storlek när kanterna smälter in i spåren och kan således om det töat, frusit, snöat igen och kanske flera gånger om vara större än de var från början.
mvh Martin
Det är nog Storfot. :p
Definitivt inte björn. Och medan fotavtrycken ser väldigt gamla ut (och såklart jätte skumma) så ser "grävspåren" extremt färska ut och ser inte så mycket ut som grävspår alls. Djur gräver ju med hela tassarna inte bara med spetsen på klorna. Min slutsats är att du försöker luras. ;)
Ursäkta…. ? xD Där jag gått är första gången jag någonsin varit där, inga andra fotspår av människor heller. Om jag försökte luras skulle jag göra det på ett mer storslaget sätt, detta är som jag sjävl har blivit amazed av och undrat vad det är.
Om du nu kan så mycket om att ''djur gräver med hela tassen'' så är det ju konstigt när jag inte rört det alls, men vem vet, det kanske var ett rådjur med klor :) för övrigt så har ju björn hittats i närheten av där jag bor (precis under hallandsåsen = stort skogsområde)
Hur kan det vara så jäkla omöjligt?
#11 För att björnen sover nu. Och även om den har bra klor som ryggkliare så skulle mer av snön varit borta om den pluffsat omkring där. Och sist men inte minst; Björn är faktiskt väldigt ovanligt kring Hallandsåsen, någon enstaka vandrare har väl gått förbi men inte mer än så såvitt jag vet.
Björnens bakfot är ca 12-25 cm lång beroende på hur stor björnen är. Framfötterna ser mindre ut för den sätter inte i hälen lika tydligt. Men björnen är inget flockdjur, och du skrev att det var massvis med spår. Det talar väldigt mycket emot björn. Länk till björnspår på De5Stora.
mvh Martin
Jag menade inte massvis, mer som att det fanns likadana spår på olika ställen
Om man söker björnspår i snön på google så kommer det upp ganska många spår i snön, så det verkar ju inte OMÖLJIGT att det kan vara en björn som bara vaknat en stund eller något? Som sagt så kan jag ingenting, men jag vet att inget är just omöjligt.
Om det inte är björn, vilket djur kan annars göra såna märken? Ca 20 cm från det första klomärket till det sista. Och dom ''fotliknande'' var ca 25cm och uppåt då dom spåren vart några cm större än mina skor som är tjocka 39or
Man ser även på bilden med klomärkena mina skoavtyck bredvid, somsagt tjocka 39or så dom var inte direkt små heller, och som någon sa så såg dom väldigt färska ut.
Vill endast lista ut vad det är :)
Som sagt… jag tror inte det är björn. Jag tror det är nästan omöjligt att säga vilket det är, eftersom att du själv säger att det är gamla spår och de snöat igen osv. Björnar som vaknar tidigt har stort behov av mat och jag vågar påstå att hade en björn gått lös i närheten av Hallandsåsen hade det uppmärksammats av inte minst jaktlagen om inte annat.
Om det skulle vara flera spår skulle de andra vara björnungar, annars går björnarna inte ihop om det inte är parningstider och det är det inte i februari.
Som sagt, ingen aning om vad det kan vara men jag skulle ju mer tro på varg än björn under alla omständigheter, och det finns ju flera bevis för att vargar gått den vägen (Hallandsåsen) under vintern.
mvh Martin
Jo varg låter ju mer troligt i såfall:) man ser ju inga detaljer alls på spåren, får gå oc h kolla lite när det kommit ny snö och se om jag hittar något intressant. Men det är i vilket fall som helst ''klomärkena'' som får mig att undra, kan det vara varg? Eller kanske en fågel som ''scoopat'' upp sitt byte?
Iallafall, tack för svaren!
Nej du luras kanske inte ;) Det är bara nått man vant sig vid på internet.
Att jag säger att det inte är björn är helt enkelt för att det inte ser ut som björnspår. Geografi är sällan nått man ska gå efter då alla rovdjur vandrar mycket och tenderar dyka upp på oväntade platser.
ja, man ska alltid utgå från att alla inlägg är skrivna i gott uppsåt, och jag tror inte att någon försöker luras här. Handen ser ju ut att vara en normal damhand, så jag mäter på min egen(man ska aldrig jämföra händer, skrock) som är 19 cm från handled till långfingertopp.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....