Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 22-ute-i-naturen
Läst 7014 ggr
bjorsa
0

Gurkspindel ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotade en liten grön spindel som jag tror är en gurkspindel men i min bok är de så kassa spindelbilder men kanske någon som vet om det just är en gurkspindel .

Tagen med pentax k10d och en macroconverter och 50 mm och ett omvänt 50 mm

mvh/bjorsa

irma
0

eller krabbspindel?

som vanligt tar du vackra bilder,,,denna var helt suvärn med skarpt i ansiktet och ovanpå ryggen.. hur gör du??

där bräckte du en igen  Cool

bjorsa
0

Tack Irma !

Nä ingen bräcktävling då blir man bara frustrerad de skall vara kul å fota eller hur :-)?

Att jag fick till ett lite längre skärpedjup trots att jag har ett omvänt påskruvat var för att jag ställde de yttre objektivet på ett högre bländartal och sedan hade jag blixt oxå och avbilningsytan är ca 10 mm på bredden dvs 2,35:1 på min kamera .

Du kan ju oxå sätta på ett omvänt objektiv å fota igenom de e bara att använda zoomen och ett tex 135 mm de hade jag till min dimage z5 och även 50 mm gick fast förstoringsgraden blir hiskligt stor då har för mig att de blir runt 4-5 mm i avbildningsyta på bredden .

De du behöver är en adapterring till din s2 sedan en kopplingsring och eventuellt stepup eller stepdownring men allt finns på http://www.kaffebrus.com/adapterring-koppling-122.html och här http://www.kaffebrus.com/step-up-ringar-121.htm eller stepdown här http://www.kaffebrus.com/step-down-ringar-120.htmll

Fast adapterringen till kameran hittar du hos tex http://www.cyberphoto.se/info.php?article=57905&infArtnr=s5is&flik=sc3

Sen är de bara att köpa något beg 50 till 135 mm på tradera å lämpligast är nog 135 mm i alla fall tyckte jag den var lättast att zooma igenom och få skrapa bilder och komma nära och ett objektiv behöver inte kosta mer än en 100 kr typ

mvh/bjorsa

irma
0

retas bara, ingen bräck tävliing, hade det varit det så hade jag inte satt ut några bilder överhuvudtaget och inte varit här alls Cool
du tar fantastiska bilder…

hm,,kanske skulle ta och testa det där med objektiv..verkar kul..

bjorsa
0

Nä ingen bräckartävling låter skönt Generad 

Jo att använda omvänt funkade perfekt på dimage z5 och då använder man sig av zoomen för att ta sig igenom objektivet och få till större förstoringsgrader .

Här ett exempel då jag använde mig av ett 50 mm påskruvat och fotade pollenkorn på en amaryllis med dimage z5 i full zoom och ett omvänt 50 mm och som synes kommer rman mkt nära men ju närmre eller ju större förstoringsgrad desto mindre skärpedjup och med ett 50 mm påskruvat så är skärpedjupet mikroskopiskt men en stadig hand så funkar det :-)

mvh/bjorsa

Puma77
0

Ser ut som ris.Skrattande

//Pia

irma
0

#4 det är lugnt bjorsa, menar bara att du tar så fina bilder så man blir lite avundsjuk bara Cool

men du, blir det inte väldigt ljuskänsligt, jag menar man måste ha jätte bra ljus för att kunna ta bilder då? jag kan inte ha min konverter med filter när jag tar macro bilder, då måste jag längre ifrån för att få tillräckligt med ljus….

#5 visst gör det? allt blir så stort och ser helt annorlunda ut när man kommer nära..

bjorsa
0

De krävs mer ljus eftersom de blir ett helt objektiv man skall se igenom .

Vad för konverter med filter menar du ?

Sommartid så gick de utmärkt att ta tex flugbilder på vanliga flugor eller blomflugor och ljuset räckte till däremot inomhus så körde jag med blixt och en reflektor (pappskiva med ungsfolie ditlimmat )Glad och min dimage z5 var verkligen en som ville ha ljus men den klarade att fokusera när de var lite sämre ljus inne å sen klarade blixten resten dessutom kan man göra en liten papplåda som tapetserar med skrivarpapper och sen lägger man in tex en ståndare av en blomma eller vad man nu vill fota och kanske man har en lampa brevid för att få kameran att  skärpan sen så komme blixten att reflekteras på dom vita väggarna å då kan man få riktigt bra bilder

Här en utomhusbild från förra sommaren på en fluga med ett 135 mm påskruvat och jag har inte zoomat fullt ut å då fått en vinjettering

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här oxå med 135 mm påskruvat och med dimage z5 och ser att det är inte sommar utan i oktober och lyset räcker bra fast denna är inne i blomman så lite mer ljus kanske å ser att skärpan inte sitter direkt på ögonen men ……………………..

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en blomfluga med dimagen och påskruvat oxå från oktober och det är nog 135 mm påskruvat omvänt men här med full zoom igenom

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här är en bild med 50 mm påskruvat å det är en fjädermygga och då kärde jag med blixt och då blev det vita innertaket en reflektor :-)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här samma mygga men med 135 mm påskruvat tror jag :-) Är lite slarvig av mig å tror alltid att jag skall komma ihåg hur jag gjort men är den något jag är bra på så är de att glömma bort:-)

mvh/bjorsa

irma
0

mycket häftiga bilder måste jag säga…

¨Jo, jag har en s.k konverter för att kunna ha ett filter, ville skydda linsen, men konverten är bred/lång så dte blir för mörkt för kameran när jag kör i S-macroläget :-) och den konverten måste jag t ex ha om jag köper vidvinkel - eller tele grej till den..

bjorsa
0

Jo de e ju den konvertern eller adaptern som du skall ha då den har filtergänga på 52 mm men något filter behöver ju du då inte då hela objektivet blir ett filter/skdd för din lins och sen skall du använda teleläget för att zoom igenom linsen och inte s-macroläge för då får du inte effekten i princip blir det 420 mm brännvidd elle vad du har i teleläget och sedan tex ett 135 mm påskruvat bakvänt då får du 420/135=3,11 dvs förstoringsgraden blir "3,11" nu kommer nog en del att säga nähä för de gäller vid full sensor eller 24*36 mm film men man kan så även om de teoretiskt sätt är så att en kompaktkamera bara har en liten sensor och därför blir de ett annat ursnitt men de krånglar bara till allt :-)

Så max zoom 420 mm eller vad det är och dela det sedan med mm på objektivet så får du förstoringsgraden så ju mindre mm du har på de påskruvade desto större förstoring men runt 100 mm är ett bra att börja med och de brukar finnas gott om 135mm beg för 100 -200 kr .

När du skruvar på din adapter och sedan sätter kameran i full zoom kommer då din lins ut ungefär till kanten på adaptern/konvertern ?

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här finns de några 135 mm men om du skall köpa så vänta tills sista minutrarna ifall ingen bjudit då brukar man få hem dom billigare annars om man börjar bjuda på dom tex 1 timme innan dom går ut då ser andra å tänker va billigt å då kan de braka iväg så bäst är vara iskall till ca 2 min kvar å då bjuda :-)

http://www.tradera.com/Chinon_135mm_1_2_8_Pentax_K_fattning_i_vaska-auktion-45366991

http://www.tradera.com/SANKOR_1_2_8_F_135_MM-auktion-45298674

Nu vet jag inte om dessa är några bra objektiv men chinon objektivet funkar nog som omvänt sankor har jag däremot aldrig hört förut men man kan ju oxå titta på blocket eller i begagnade affärer .

mvh/bjorsa

irma
0

#13 vet inte om den kommer ända ut till kanten,,ska kolla det…
låter intressant det där…

#14 tack för länkarna..ska gå in och kolla

bjorsa
0

Fortsätter med lite bilder på samma spindel som i #0 att det är samma vet jag för den har ett bo där på vassbladet så förhoppningsvis kommer de att komma ut små gulgröna skaer senare :-)

Här så spinner den en tråd

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Och här en till bild med spindeltråd

mvh/bjorsa

irma
0

isch..har precis fotat en spindel som lindar om sitt offer… yack.. min spindelfobi tycks inte försvinna… 
fina bilder bjorsa och även om det är äckligt så är det intressant att se själva tråden som annars är nästan osynlig för ögat…

Puma77
0

Denna lilla vän hittade jag idag. Hade precis tagit sitt byte.

//Pia

bjorsa
0

#19 Där fick den sig ett riktigt skrovmål snyggt fångat

mvh/bjorsa

Puma77
0

Ja det hade den men tyvärr så råkade jag skrämma den så den tappade fluganGenerad Hittade den inte heller så jag kunde lägga tillbaka denGenerad Hoppas bara att den fick en ny chans efter mitt klumpiga fotograferande.

//Pia

bjorsa
0

#21 Ta maten från spindeln nääääe fy skäms :-)Du får köpa en big mac åt den :-) Jag lyckades oxå tidigare i år att få en spindel att tappa sin årsranson av en stor spyfluga när jag var där å tryckte upp kameran men han hittade nog en ny :-)

mvh/bjorsa

irma
0

det har hänt mej oxå,,,

en gång så räddade jag faktiskt livet på bytet.. var på väg mot ett annat mål när jag fick se bytet i blomman som jag ville fota… när jag kom närmare var det en dragkamp mellan offer och spindel.. he he he, spindeln fick syn på mej och tappade taget om sitt byte ,,, Skrattande 

då jag har spindel fobi och offret fortfarande levde så blev jag liksom lite glad…men det är klart,,, spindeln har ju rätt att äta den med….men åt andra sidan så har jag bytet rätt att leva också…

CarolineO
0

Huga… Jag e livrädd för spindlar!!! Men vilka fina bilder ni tar!!