bladlus

häftiga bilder.. du måste ha höksyn som ser allt :-) badlöss är ju så himla små…

Nä jag ser som en kråka :-) Man ser ju genom förstoringen i objektivet men de e ju lite kniksigt men man får se till att ta många bilder :-)
Nu blir ju inte kvaliten så hög när skärpedjupet är så extremt kort som det är vid 8-10:1 men man kan ju se vad de e för något och de e ju lite kul oxå att se hur dom har de dom små bladlössen .
mvh/bjorsa

mmm,,,, det man inte kan se med blotta ögat är intressant att se i kameran eller datorn. Jag blir fascinerad varje gång jag hittar en liten filur och sen kan se hur den ser ut,, alla små detaljer och en sak som alla har gemensamt är ju håren,,men pollenet ska väl fastna i någonting så dom kan föra det vidare.
Har ni tänkt på att flugor, ja alla insekter tvättar sej? Dom för frambenen över ögonen, precis som en katt. Och det är klart, med mycket pollen på ögonen så får dom lite dålig syn så.
Såg en dag en liten grå vivel kuse, den kunde kliva i en vattendroppe utan att droppen gick sönder.. helt otroligt,, likaså dricker dom ur vattendropparna med sina "sugrör" och droppen ser lika ut.. fantastiskt..
Flera flugor vill jag se här :-) så ut och fotografera och jaga flugor,,,

#6 Jo håret är nog kanske till för att föra pollen vidare men även hårlösa individer för pollen vidare jag fotade en skallbagge på en maskros tidigare i år med omvänt påskruvat å den var full av pollen (se bild) så även om dom blir flintisar alla insekterna så kommer nog polleneringen att funka :-)
Flugorna lägger jag i din flugsträng jag har några till i datorn men snart dags att ut å jaga flugor :-)
mvh/bjorsa

Tänk att lyckas fota en bladlusförlossning i närbild!
*imponerad!!!*

Bilderna e döhäftiga o läckra men lössen e fula
//Pia