Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett22-ute-i-naturen
Läst 7043 ggr
Alberta
0

Spindelbo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter detta väldiga regnande har mina ormbunkar växt ovanligt mycket. Hittade en spindel med vad jag tror är en barnkammare med småspindlar. Jag tycker den ser ut som en båt! Den var i alla fall full av små minifilurer. Det fullt med sporer på undersidan av ormbunkarna nu.

Alberta
0

Spindeln såg ut så här.

Alberta
0

Sporerna är dekorativa och finns i mängder.

irma
0

Det är en rovspindel.. isch…usch.. blä…
men mycket fina bilder.. suveränt fina…boet såg häftigt ut måste jag säga..

Alberta
0

Tack Irma, den bits väl inte eller nåt sånt?

Puma77
0

Jättefräcka bilder. Visst måste det vara en rovspindel (nära släkt med vargspindeln) Fin färg också då den kan variera.

Om de bits har jag ingen aning om. Har inte läst någonstans att de gör det o har själv aldrig vågat testa heller. ;)

//Pia

irma
0

jag tror inte att dom bits… återigen fina bilder och särskilt på boet.. :-)

bjorsa
0

Fina och intressanta bilder

mvh/bjorsa

Martin
0

Det finns bara giftiga spindlar på ett ställe i Sverige, och det är ön Pepparholmen (som Öresundbron går ner på) som ligger mellan Malmö och Köpenhamn.

Däremot kan spindlar bitas ändå, och det sägs göra rejält ont. En kompis blev biten förra året, och påstår att det var värre än ett getingstick.

Blev ett märke som efter bett av broms som försvann efter ett par dagar.

mvh Martin

Alberta
0

Tack alla. Jag läser i min krypbok  'när ungarna kläckts stannar de ungefär en vecka i en klump ovanför kokongen'. Här är en bild där de små, små myrorna syns till höger där uppe.

Hawknestgrove
0

Hm…. har jag fel då, när jag fått för mig och hört att korsspindlar är lite giftiga?blev också biten av en spindel en gång, gjorde KalleAnkaont……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

irma
1

lockespindlarna kan bitas rejält läste jag i kryp boken,, hua..har en stor spindelfobi men fotar dom ändå, går bra när jag har dom lite på avstånd,, får jag en på mej så får jag panik,,, hoppspindlarna ser ut som en tarantella när man ser dom nära.. dom är så himla liten att man lätt missar dom..

här en beskuren bild på en liten hoppspindel

irma
0

sen en som är jätte äcklig.. har aldrig sett en sådan före eller efter jag tog den här bilden..

Hawknestgrove
0

Ja, vackra och läbbiga bilder! men hur är det? Är korsspindlar giftiga? Har hört att de har, precis som getingen, samma typ av gift som huggorm.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

CarolineO
0

Ugg!!    Jag ryser när jag ser bilderna!! Det är som att se en skräckfilm för mig!!!!   Men än en gång tar ni otroligt fina bilder!

Puma77
0

Läckra bilder återigen irma. Om korsspindeln e giftig har jag ingen aning om. Stod inget om det i boken.

Här e en lockespindel som kan bitas.

//Pia

irma
0

#15 wow… vilken urbra bild.. oh jösses… har försökt fota dom men inte lyckat speciellt bra… är det så där dom ser ut? oj,,, när jag ser den som finns här så är kroppen hel rund och helgrå… måste ut och leta och se om jag har någon sån där…

korspindel är väl en sån här?

Puma77
0

#16 ja de var första gången jag hade kameran med mig o fick syn på den. Tänkte inte så mycket utan äcsh är väl inget speciellt att fotografera men jag tryckte av två kort o vips blev det detta kort. Väl i dator isåg jag hur de egentligen ser ut, lite måfräcka.

Måste få se din variant sen. Korsspindeln e urläcker, själv springer spindlarna snabbt iväg när jag kommer ör här ar ja då inte sett mycket alls;)

//Pia

irma
0

#17 spindlarna ser otroligt bra, det borde dom med så många ögon :-)
har inte fått syn på någon lockespindel ännu,,men håller ögonen öppna,,,

lev_livet_leende
0

Viket objektiv har ni använt till dessa vackra bilder?

Mvh Maria

Puma77
0

#19 jag kör lite fegstilenOskyldig Har en kompaktkamera olmpus SP 550 UZ så de jag har tagit är i supermacroläget. Jag har inte gjort det svårare med mina.

//Pia

irma
0

jag har också "bara" en kompakt kamera..Canon Powershot S2 is också taget i supermacroläget Cool

Puma77
0

Enkelt o smidigtOskyldigFlört

//Pia