Tickor mot mygg
Var precis ute i skogen och lade 3 blodspår till hundarna. Känner att ev är det feber på G, så det fick räcka med berikning till 3 av hundarna, och kortare spår än den ena är van med…
Svågern var med och blodade till sin pudel, och han hittade tickor, rätt små, ca en dm eller mindre, på ett dött träd. han hade hört någon säga att om man torkade dem och eldade dem, så håller röken mygg borta.
Stämmer det?
Är röken på något sätt farlig för oss att andas in oxå?
Har någon en aning om hur länge de ska torka, och om de kan vara farliga för barn/hundar ed att hitta och knapra ppå medan de torkar. Isåfall bör de kanske inte ligga inne i huset, utan kanske torkas på uthuset…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ingen som vet?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Du har ingen bild?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag är kanske lite dum… men vad är tickor?
Såna där svampar som siter på träden. De ser ut som….. halva tallrikar, liksom!

Jaha! Trodde bara det hette trädsvamp =0) Vad bra, då har jag lärt mig ngt nytt.
Finns massa olika. Tror inte en enda en är ätlig i alla fall eller god.

Min pappa (f. 1901) växte upp i norra Jämtland. Han eldade tickor mot mygg, det hade man gjort på myrslåttern när han var ung. Första gången vi köpte myggspiraler blev han påmind om den tiden, det luktade likadant sa han.
I lappland har vi alltid eldat fnöskticka mot myggen.
Brukar sätta en burk utanför ytterdörren med glödande tickor.
För att slippa att myggen kommer in när man går ut och in.
Glöm inte att burken blir väldigt het så ni inte har ett underlag under burken som kan börja brinna. Om det blåser får man se upp så att inte glöden blåser och tuttar eld på annat.
Fnösktickan glöder och är i det närmaste omöjlig att släcka när den väl börjat glöda.
Den växer väl främst på björk.
Man plockar och torkar dom.
Eftersom dom är rätt stora så kan man dela på dom..det gör också att dom torkar fortare.
Mvh/-Anders