Vargpäls??
Vet någon om det är tillåtet att annonsera ut plagg med ÄKTA vargpäls? Nämligen hittat en sådan annons. 
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Beror väl kanske lite på hur pass gammal den är, och var den kommer ifrån.. Har ingen aning faktiskt, men kan tänka mig att den inte bör vara "färsk".. 
Sen är ju frågan om vargen blev dödad när det var tillåtet..
Eller är det fortfarande så, "vargjaktsäsonger"?
Jackan, som den satt på såg inte direkt gammal ut och inte pälsen heller för den delen. Jag är inte så insatt i detta, därför frågade jag 
Det är inte tillåtet att handla med vargpäls i Sverige (undantag: Om pälsen är bearbetad innan 1947, källa,
Det leder till åtal och troligen böter om man kan spåra köpare eller säljare.
Ett färskt exempel från 2009 från Göteborg. (vet förvisso inte om det blev fällande dom)
mvh Martin
Jag mailade i alla fall blocket och hörde med dem för att vara säker. :)
#5 Kan ju vara bra att ta reda på varifrån pälsen kommer, om det är en gammal godkänd päls eller inte. Jag vet inte huruvida Blocket har koll på sådana här regler - jag tror min länk i #4 med Jordbruksverket och lagtexten är en bra källa till säker info annars.
mvh Martin
Hur är det med vargpäls från andra länder, är även det förbjudet?
Tänkte mest det finns ju de som har hela fällar av björn, varg osv.
Hakuna matata!
Blocket är noga. Så de kollar nog om du har anmält annonsen om den är laglig eller ej. MEn det krävs som sagt att någon reagerar. Bra gjort.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#7 Det spelar ingen roll (som huvudregel, däremot kan undandag utfärdas av Jordbruksverket).
Utdrag ur lagarna: (det fetstilade är fetstilat av mig och för att uppmärksamma varför jag anser att det inte spelar någon roll varifrån pälsen kommer, samt undantaget som skulle kunna göra det möjligt)
Huvudregeln är att inom EU gäller förbud mot all försäljning, köp, förevisning, annonsering och andra kommersiella aktiviteter med pälsar från de mycket hotade arterna som finns listade i bilaga A. Förbudet omfattar också arter som ägaren inte skaffat eller fört in till EU på lagligt sätt och som är listade i bilaga B.
Jordbruksverket kan efter ansökan och särskild prövning tillåta undantag från EU:s förbud för till exempel
- exemplar som importerats till EU enligt gällande regler
- exemplar som förvärvats innan särskild reglering trädde i kraft
- exemplar som på ett lagligt sätt tagits från naturen i ett EU-land.
Om Jordbruksverket tillåter undantag utfärdas ett så kallat CITES-intyg för kommersiella aktiviteter.
Varg är en av arterna på lista A.
mvh Martin
Ursprunget är definitivt det viktigaste. I exempelvis Ryssland får man köpa och sälja vargpäls fritt.
#10 Jo men som jag tolkar det får du inte inom EU handla med vargskinn oavsett om de är ryska?
mvh Martin
Här är svaret jag fick:
"Hej,
Vargpäls är i regel inte ok. I De fall det handlar om nyproducerade, kända märkeskläder rör det sig dock nästan alltid om coyote/prärievarg eller någon motsvarande art som inte är skyddad på samma sätt som vår svenska varg.
När det kommer till otillåtna/olagliga vargpälsar rör det sig oftast om hela plagg typ pälsjackor, kappor, mössor eller fällar."
Usch… ja jag är emot all slags päls, förutom får. Och skulle inte kunna tänka mig att ha på mig det ens en gång. Finns bättre och varmare alternativ i dagens läge
#13 Nja, det är en sanning med modifikation. Fråga de filmteam som vistas hos inuiter under långa perioder. De byter ganska snabbt sina moderna plagg mot inuiternas.
Jag har ingenting emot päls om man bara använder päls från vilt som jagas, att inte ta reda på ett fint rävskinn är resursslöseri tycker jag och att inte ta reda på ett bäverskinn är ju rentav hädelse, ett av världens tätaste pälsslag.
Jag har både en bäverskinnsmössa och en silverrävsmössa. De är helt outstanding när det gäller att hålla värmen. Såpass att jag bara kan använda dem om det är under 20 minusgrader.
Däremot kan jag hålla med om att päls från farmade djur är moraliskt tveksamt i dagens läge. Den generation som idag driver sådan verksamhet är sannolikt den sista.
#14 Håller med dig! Go' mössa! 

Håller med om bäverskinn. jag har sytt tre bävervästsr till en jägare.
Det är en tät otroligt tät och fin päls, i de plaggen fryser man nog inte i första taget.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Min bäver mössa är det varmaste jag har.
Det varmaste plagget som tillverkats är ett inuit ställ från 1400t det har ett innerställ av 7 sorters fågel sorterat efter hur varm kroppens olika delar ska vara och ett ytterställ av säl.
ja jag får väl ge mig då. På sätt och vis. Men i våra trakter, så klarar vi oss nog lika bra med de nya alternativen som dessutom är mer hygieniska
Päls och ull är naturligt antibakteriella. Jämför lukten på en fleecetröja och en av ylle när man har svettats eller haft dem på några dagar.
Finns tvättmaskin. skulle aldrig sätta på mig en tröja två dagar om jag svettats i den.
#20 Vill ju till att den är bärbar och har bra batterikapacitet då, om man är på tur och vandrar eller liknande. 
mvh Martin
haha, ägnar mig hellre åt afrikansk dans…
Kläder av 100% ull behöver bara hängas ute ett tag. Jag tvättar min ylle tröja ca 2ggr per år.
Yack…… Jag är en dån där tvättfreak…. allt ska vara rent, rent…… använder gärna tvättnötter att tvätta i. Ok förlåt OT… Hoppas det löste sig
Jag tycker att det är lite överdrivet att tvätta alla kläder bara för att jag har blivit svettig.
Javisst, t-tröjan och skjortan som är närmast kroppen måste tvättas, men tröjan, fleecejackan eller vad det nu är tvättar jag två tre gånger om året.
Annars fick jag ju tvätta dem varje dag eftersom jag blir svettig någon gång varje dag när jag är utomhus och jobbar med något.

Vad gäller med de vargar som skjuts under den sk skyddsjakten? Skytten får ju behålla skinnen, men inte sälja, eller?
#26, bra fråga. Jag vet, att lodjur som sköts på tillåten jakt i Norge, där behöll skytten djuret och stoppade upp. Bläh… Hatar uppstoppade djur, men det är min personliga åsikt
Men det står ju att pälsar är lagliga om de tagits ur naturen på ett lagligt vis? Ryssland är ju visserligen inte EU men det kanske är andra bestämmelser där? Där finns ju gott om varg så den är väl inte hotad där? Vet flera som äger ryska vargskinn. Hur dessa är införskaffade vet jag iof inte.
det bästa är väl att fråga Tullverket. de borde ju ha reda på sånt.