Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 22-ute-i-naturen
Läst 1052 ggr
irma
0

Skarp häftig humla,,,

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blev helnöjd med denna bild av en humla. Först är det naturligtvis skärpan,,men sen själva ställningen med ett bakben uppåt på bladet.. :-) jag gillar humlor,,dom ser så mjuka och mysiga ut…

Den satt på väggen på altan trappan, trodde det var något fel med den så jag tog den på ett blad och tog några bilder innan jag skulle sätta den på en blomma. Men si den flög efter en liten stund så jag antar att den bara vilade en stund.

Har ni några humle bilder?

bjorsa
0

Skarp å fin bild och snygg bakgrund

Har inte fota några humlor med den nya kameran men har några med min dimage z5 och då när dom kalasar på flitiga lisorna :-)

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Och en annan humla på lisan

mvh/bjorsa

irma
0

man kan tro att humlorna inte har den smala midjan som getingarna har,, blev förvånad själv när jag läste att dom tillhörde steklarna och att under pälsen döljer sej en midja trots allt.. :-)

Puma77
0

Underbara bilder. Din humla irma fick mig o tänka på en berksklättrare som precis tar sig upp på toppen.

//Pia

CarolineO
0

Superfint! Jag fick äran att se en humla på nära håll för ett tag sen. Jag satt i uterummet med dörrarna öppna, så flög han in och satte sig på bordet, på duken och satt där och tvättade sig, max 10cm från mig. Han flyttade inte sig trots att jag lutade mig närmare och nästan pussade honom =0)  han bara tvättade vidare och tittade lite på mig =0)

irma
0

#4 jo precis samma sak tänkte jag när jag såg bilden… han ser ut att tänka "äntligen uppe"

#5 jag måste vara alla insekter så nära som du var humlan och det är otroligt vad en del av dom inte bryr sej att man är så nära :-) det är helt otroligt att se dom på nära håll..dom påminner om en katt när dom tvättar sej och gnider med frambenen över ögonen..

kul att ni gillar bilderna..

Alberta
0

Jättefina bilder. Den första ser faktiskt ut som en bergslättrare, det tycker jag också.

Jag ser i tidningen att det kommit ut en ny bok om humlor. Den heter Humlor,  alla Sveriges arter av Göran Holmström. Jag citerar vad som står i Året Runt. "Om de inte är älskade så är humlorna i ala fall de mest omtyckta surrande insekter vi har i naturen. Men humlor är inte bara en art, de visar en stor mångfald. I denna bok beskrivs humlan både personligt och faktaspäckat. Plus för fina bilder. 225 kr, Symposion."

irma
0

låter intressant… blir nog nästa bok jag ska köpa..har precis beställt bonniers bok om viltväxande blommor både här och i europa….

BitteS
0

Denna humla knäppte jag  i fjol. Kröp runt på gräsmattan och jagade kryp. Jag måste ju vara så himla närgången när jag knäpper med macro. När jag knäppt bilden och skulle titta var humlan redan väck. Blev ganska förvånad när jag kollade bilden och såg att jag fått den precis i flykten. Bilden är bäst i fullformat.

irma
0

#9 fin bild… du är som jag,,kryper runt och måste vara nära för att kunna ta insekts bilder..man upptäcker mycket i insekternas värld när man kommer dom inpå, och ofta upptäcker man vad dom gör där på gräsståret eller bladet när man ser bilderna i datorn… :-)

Hannapanna
0

Fotade denna på en promenad i stugan i Dalarna =)

irma
0

fin bild,,underbara färger… :-)

Puma77
0

Underbara bilder.

//Pia