Grön skalbagge

fina bilder.. den gröna skalbaggen ser ut som en blombock,, :-) hade jag också villa fota ju :-)
larven vet jag inte,, taggigt värre…

Åsa, en sån härlig färg på skalbaggen. Modellen är densamma som på Timmerman fast kortare antenner. mycket vacker tycker jag. Kan inte hitta den i min bok.
Jag håller med om att det ser ut som någon slas blombock. Larven har jag ingen aning om heller.
//Pia

kan baggen vara en myskbock? Den är metallic grön med långa antenner, men jag tycker att det inte stämmer med kroppens form baktill, myskbocken är inte lika avsmalnande baktill samt att den gröna färgen ser mörkare ut i min bok, kan ju skilja på hanne och hona också…. nä..jag vet inte..blombock stämmer bäst med antenner och kroppsformen,,men inte färgen… vad har du lyckats fota för nått? :-)

Jaha,,,den som det visste! :-) håller med om att det möjligen är en blombock av ngt slag, storleken var precis som den 4bandade och även antenner, den hade en skimrande gulgrön/olivgrön färg, ljusare på kroppen. Jag tyckte den var såå snygg! efter ca 3 bilder, brummade den iväg, hann inte med när den fällde ut vingarna. Den här lila blomman som den sitter på,,,någon som vet vad den heter? Den är så fin, verkar också som insekter och fjärilar gillar den. Nån klint av ngt slag, kanske? Har kollat larven i kväll, den ligger fortfarande på samma ställe och snarkar! Mvh Åsa
blomman är en vädd, hade velat se bladet för att vara säker på vilken art. antingen åkervädd eller ängsvädd.
Baggen tillhör familjen lånhorningar (Cerambycidae) samma som blombockar o myskbock tillhör. Vet inte vilken art det är på rak arm men aspvedbock har jag för mig är grön? Finns några liknande arter till. Myskbock är stor o metallisk, så den tror jag inte på.

myskbock tror inte jag heller, men Blombagge eller Spansk fluga då? men dom tillhör kanske inte långhorningarna?
"aspvedbocken är svart med tät, gulaktig behåring" står det i min bok våra insekter, men det kanske finns underart av dom
vore onekligen intressant att veta vad den är för en grön en, har letat igenom båda böckerna och hittar ingen som ser ut så där..
jag hoppas någon annan vet vad det är..

Kollade på webben, men aspvedsbocken,,,njaee den såg inte sån ut, den här gröna var enfärgad grön! myskbocken,,,inte heller lik, den hade lite tunna ränder på magen som var mer gulgrön. Blombocken liknar den ju i kroppen och på huvud/antenner…hmmm ja det dyker nog upp något mer svar, förhoppningsvis. Visst är det vädd, blomman heter,,, hade glömt! men vilken art, får gå ut och studera den lite närmare i morgon.
Intressant! Ingen aning om vad det kan vara för blombocksliknande skalbagge. Myskbock är det inte - vet jag för jag har den hemma ibland och har alltså sett den live.
Larven sover inte, den är … "någonting" - inte välmående. Kanske angripen av parasiter, så om du följer upp det hela kanske du får se små larver som kryper ut, eller små puppor som ligger intill, eller något.

#11 oj,,,hur kan man se det, på larven menar jag?