Två känsliga ämnen...
Nummer 1. vildsvin. Vad tycker ni om dem? Personligen så välkomnar jag de skojsiga gynnarna. Ok, all respekt för dem, men jag VILL ha vildsvin! Först och främst för att de är den enda naturliga fienden till känsligt ämne 2, nämligen lo. Sen är de faktiskt ätbara! Jag anser mig vara köttjägare och är stolt över det. Att de sedan är duktiga markberedare gör inte saken sämre och att de älskar mördarsniglar!
Nummer 2. Lo. Vill inte ha…… De äter katter. Mina katter. Så jag kan inte släppa ut mina katter här.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Visst gör de inte mig att ha vildsvin här men de behöver inte va såhiskeligt många. Jösses vad de kan föstöra, var ute i skogen igår o tittade efter svampo de har bökt runt som vanligt.
Mina äldre halvbröders pappa jagar just vilsvin från farstun vid torpet på hans marker. Några hundra meter därifrån är ett utfodringsställe där man kan få möjlighet att se dessa djur.Han har även lyckats fälla Kalmar läns största galt från den punkten. Tror den vägde 180 kg. Jösses om jag skulle hamna öga mot öga med en sån skulle jag säkert göra i byxan så mesig som jag är.
//Pia
JAg lever efter devisen som är en del av ett gammalt indianordspåk. Efterlyser gärna fortsättningen på det, för jag vet att det egentligen är längre.
Ät inte det du inte kan döda själv
Döda inte det du inte kan äta själv.

JA Ja svin är bra för de jagar bort lon, kan komma ner med en kull till dej. Här räcker det till o blir över, konstigt katter försvinner fortfarande här o grisen bryr sej inte om det är katt eller hund kommer det i dennes väg stryker det med. Markberedningen kan jag hålla med om, vänta bara när de kommer ut i parker o golfbanor i kommunen. Då blir det annat djud i skällan ska ni se.
Jo det var ett svin som var ute på en av golfbanorna i kommunen här o det blev ett rabalder. Visst sen var det en som irrat sig in i ett bostadsområde med. Sjlv tycker jag de är fascinerande men kanske lite för många på en del ställen.
Jag vet att det ska finnas en riktigt stor en vid det där utfodringstället (har fått ett eget namn med) men han är helig. Det går ändå inte äta honom o någon trofé får han inte bli heller.
//Pia

har haft fyra katter och lo djuren här har inte käkat någon av dom,,, men det kanske fanns gott om mat i skogen så den inte behövde käka katter,, i andra delar av kommunen har människor mistat katter,,hade ett lodjur som var på vår tomt, gick 10-15 meter från oss bara,,jag såg det fyra gånger på två veckor men sen försvann det..
varg har det gått här, såg en varg springa över åkrarna en gång,, björn har också vandrat förbi här,,rivit ner soptunnor vid bygdegården och hos grannarn där om.. var en björn som åt havre ur en gammal åker ca 1 km upp i skogen från oss,,såg spillningen och spår… :-) har gärna rovdjur i skogen om dom inte börjar att campera på gräsmattan.. lagomt antal är bäst.
Blir det för många rovdjur tar maten slut i skogen och det är väl då dom kommer in i bebyggelsen,,,

Så…vad är ditt förslag? Ska vi skjuta alla lodjur? Lodjur är förmodligen också stolta köttätare för den delen, skillnaden kanske är att de inte har något val om de ska överleva.
Missförstå mig rätt, jag är ingen fanatisk djurrättsaktivist, men jag tror på bevarandet av arter. Vi som människor har en unik ställning i djursamhället och med den kommer också ett ansvar. Jag skulle också bli upprörd om mina husdjur var hotade. Många blir det. Problemet är att de flesta vill gärna ha kvar rovdjuren så länge inte deras eget liv påverkas av dem. Så, vad är lösningen på detta…?
HAr ingen lösning. Lon skjuts ju av i vår del av landet lite grann. men jag vågar inte släppa ut mina katter i alla fall.
För övrigt så gillar jag de vilda nassenöffarna. En naturlligt sätt att bli av med lon utan att den skadas.

äter lodjur verkligen katter om de har annan mat att äta? katter kan ju inte vara särskilt goda…
och man får väl inte skjuta lodjur överhuvudtaget? dumt av dem att göra det då, trots katterna.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Lodjuren går in i hägnet hos grannen och tar hans dovhjortar. Förra året blev han av med 14 djur pga lo, och någon blev tagen av kungsörnen. Men mina fritt springande kaniner klarar sig.
Vildsvin har vi ganska mycket av, har sett spår när jag varit ute i skogen men aldrig i närheten av tomten.
Svin är svinaktigt gött , och vad härligt att se dom i frid och fördraglighet gå där att jobba med jorden.
men det är några problem som måst beaktas.
- Svin hör inte till i den svenska floran från grunden
- Svin har inte naturliga fiender som "höstar" av tillväksten vilket gör at dom kann öka i antall utan hot.
- I våran distrikt så jag två kull i höstas på två olika ställen med hhv 9 och 13 små
- Svin kann få upp till 3 omgångar avkom varje år
- Svin är et hot mot rovdjur som ex lo.
- Svin kann bli över 400kg och dom rör sig och vänder lika snabbt som en "ballerina " i isdansen. Dom är bara jäklig snabba
- Svin är fruktlösa om dom har avkom och tvekar inte en sekund med att attackera människor
Nykkelordet är BALANS i naturen. Rovdjuren är övst i näringskedjan, om dom måste lämna en områden så kann andra djur på stegen under ekspendera som igen kan komma störa isotopens balans ytligare osv.
Se på mördarsniglar utan naturliga fiender dom invaderar naturen, enn så länge hagar men nu oxå markerna man gör foder.
Kom i håg Australien med råttor och kaniner. Utan fiender som höstade så blev dom til sist en problem. Jätteproblem
Det är plats till svin här oxå, men man måste se till att dom är i balans med vad som fins i dom olika isotoperna. Denna balans klarar inte naturen själv att sköta om.
Jagt är tillåten året rundt, men dom är svår fångad och rör sig över stora områden. Jägarna har inte upptäckt at dom måste organisera jagten enn, varför det tas lite svin relativt sett.
Svin ekspenderar från söder ovh norr. Vi kann komma uppleva att dom blir en problem, och när det sker då får vi samma hysteri som med vargen.
Goldie, här har vi en liten, liten stam av vilda nassenöffar. Felet är, att jakttiden på dem är som sagt, nästan obegränsad. Vi har t om blivit osams med en av våra bästa vänner, för att han blev alldels för skjutglad och genast tog upp jakt på smånassar. Ändå var han sååååååå intresserad av att de gick på hans marker, så han hjälpte till med att utfodra dem. Kan man inte låta bli dem, tills de åtminstone får en bra storlek och inte kan låta bli att knapra på kapitalet, så blir det ju ingen ränta, eller hur? För vem vill äta en orne? Ingen. vildsvin lever dessutom i ett starkt matrialkal, dv s tjejerna bestämmer. Att lo äter katt är tyvärr sant. Hur har det kunnat undgås av er som är med i denna sajt? Artiklarna i tidningar duggar tätt om detta.
För övrigt, så är en älgko med kalv minst lika farlig att komma i vägen för. Hot mot lo? Ja, indirekt. de skadar ju inte lon, men lukten av gris skrämmer iväg lon. Vilket jag anser vara ett bra och oblodigt sät att driva dem i alla fall härifrån. Alla är ju måna om sitt eget hus först, inte sant? JAg är som exempel absolut inte emot huggormar, har inte ens rädsla för orm, men när de går in i hundgården, då slår jag tveklöst ihjäl dem, sen får de vara hur fridlysta de vill. HAr fått åka till vet akut med min kisse, bara för att han var så dum som liten och gick på huggorm.
till lons försvar gentmot varg, så får man väl säga så här: Lon tar ca ett rådjur per vecka. Det gömmer han/hon och gnaskar på hela veckan.
Vargen däremot, slår till i flock och dödar mer än vad han gör av med. M a o precis som en del mänskliga jägare. För mig en gåta, är frysen full, behöver jag ju inte gå ut och ta mera……
Påminner mig om, när vi var ute på makrillfiske för några år sedan. Vi fiskar alltid med vanlig meta. Helt plötsligt, så var vi mitt inne i ett stim, och vi hann knappt få ner metan igen förrän det nappade igen. När vi hade fått 36 st på ca en halvtimme, tog sambon agnet(agnsill) och slängde i sjön. HArmset undrade jag vad han i h*****e höll på med, nu när det nappade så bra.
- Vi har fått nock! Nu far vi hem. Vilket var alldeles sanningsenligt. Ok, knäppa Gunilla svävar ut, men det får ni stå ut med……

Som du förstår så har jag jagat sen barnsben, men aldrig kunnat förstå mej på rovdjurens tänkande när det gäller deras rov. De går in i hägn o tar av våra djur som vi fött upp o avlat fram. Men så var mitt barnbarn här o satt o lyssna på oss gubbar när vi ventilera våra bekymmer, när han säger. Min mamma handlar alltid något onödigt på ICA, det är nog rovdjuren gör också
. Detta gossebarn kommer att gå lågnt i livet tror jag.
En sån otroligt bra kommentar! men… av fylltrattar och småbarn får man sanningen….. Men just detta, där försvarar jag faktiskt lon framför vargen. Han ligger och knaprar på sitt rådjur och tar inget mer. Men sen förstås, han tar katter i högre utsträcking än vad vargen gör. Hannibal returns…..

Lo finns inte i mina trakter men vildsvin har nyligen kommit (importerats i smyg av jägare) till vår ö. Vi har alltid varit stolta över floran på vår ö som omfatttar bl a 32 svenska vilda orkidéer och många andra rar växter. Själv är jag också trädgårdsroad och det går inte heller så bra ihop med en snabbt växande vildsvinsstam. Inser med förskräckelse att vi ser en framtid an med instängslade tomter, där vi förut kunnat röra oss fritt.

Vad är det du säger Christina, har ni fått nyinflyttade till er ö vad skoj tycker många. Det är så trevligt med dessa varelse för de gör bara nytta förstår du, lukrar upp så de kommer åt dessa smakliga rötter. Sen att de förstör det är något som vi boende skall finna oss i, apsolut inte utrota dessa små gulliga grisar. Ja som du förstår så är det inte min mening jag skrivit ner utan vissa andras tänkande, var i Polen för några år sedan o hälsa på en gammal kamrat till mej. När jag kom dit så det första jag fick se, var det bevakningstorn i varge hörn av hans ägor. Jag frågade om han bevarat dem sedan kriget, nä svarade han de har vi bygt för att bevaka våra odlingar o tamdjur mot rovdjur o vildsvinen som kommer om natten o vadaliserar våra odlingar, som var deras levebröd under året.

#15 Men de var nog ingen trädgårdsodlare som importerade och planterade ut vildsvinen på ön där christina bor utan av någon som vill ha något att jaga .
mvh/bjorsa

Jägarna är en stark grupp - tyvärr. Deras intressen verkar gå före allt annat.

Nu är det så att det är förbjudet att sätta ut djur som inte funnis förut, vi har sett hur vissa djurarter som är utsatta för att det skall bli en stam i våra skogar. Är det så att det varit isbelackt ut till din ö, så kan de knalla dit skälva o de är inte några dåliga simmare heller.

Nej de senste två vintrarna har det inte varit isbelagt hela vägen hit. Och jag har skvallervägen hört att de inplanterats. Om man nu ska tro på skvaller…..

Ja det är väl något vi alla lyssnar på o tillomed köper skvallertidningar så vi får reda på lite extra
. Jo jag vet att det faktis stämmer som du säger Christina, jag vet ställen där det kommit gris över en natt o det har setts hästtransporter mitt i natten på vissa håll. Ett tips till dej, du får ta jägarexsamen o bevaka dina odlingar, då har du grönsaker o vildsvinsragu o blommor på bordet det kan inte bli bätre, en sak till. Ring mej hur dax jag skall komma
. Kan alltid ta med en flaska rött.
Då kommer vi till en djurart till, som är ofarlig, men ställer till otroliga skador. Den lille skogshuggaren. Utrotad, men åter inplanterad. Man kan fråga sig, varför blev den utrotad? Vi måste se till att de som har sin skog som inkomstkälla får ha den ifred! Så mycket som den söte gynnaren ställer till med, är otroligt!

#20 Frestande 

Söt var ordet, Fram ser den ut som råtta o bak som en anka, söt nja ja har sett sötare i mina dar. Men den är kompakt o muskelös till tusan, rätt rolig att jaga också för man får vara smartare än bävern för minsta vibrastion så är det kört. Det som går äta på bävern är lårklubborna o sadel smakar bäst rökta.
Har ingen erfarenhet av vidsvin.
Lodjur har vi men har aldrig hört att den tagit någon katt häromkring.
Har fått hund riven av kungsörn.
Skadad och hundar jagade av örn.Jag skjuter inte örnar för det. Där jag bor finns många kungsörnar och jag får anpassa mig.
Jag försöker att inte låta hunden springa över större öppna ytor utan att jag är med o s v.
Svårt i och för sig omgiven med hyggen.
Jag bor hellre i en någotsånär vildmark och förlorar en hund än att inte få se örnar.
Vi har en del björn också. Jag skjuter björn eftersom det nu finns rätt mycket.
Jag vill ha björn i markerna.. Jag lever gärna i björnens land även om jag skulle bli antastad.
För mig är känslan av litenhet och att naturen är så orörd som möjligt viktig.
Fast det innebär att man själv får anpassa sig.
Det finns faktiskt människor som inte törs gå nära mitt stora björnskinn.
Även om jag inte förstår det så fördömer jag inte andra människor som är rädda för rovdjur.
Någon sa att vargen dödade mer han äter.
När jag spårade vargar i vargrevir så åt vargarna upp allt dom tog. Inte en köttbit kvar på något djur. Däremot ensamma vargar på långfärder lämnar efter sig. Men då finns det andra som behöver det som blir över.
Det är bra att diskussionen fortsätter och alla olika åsikter kan samtala.
Men:Är man av den åsikten att alla rovdjur ska dödas oavsett.
Eller att:
Alla rovdjur skall leva oavsett.
Då kommer man om man inte tänker ändra sig, inte att tillföra debatten något.
Tycker debatten här har varit tillförande.
Mvh/-Anders
Nore, jag tycker de ser rätt gulliga ut. Ok, jag är ju tjej och som de flesta tjejer så hade jag marsvin som liten. Så jag tycker, att de ser ut som marsvin, lie grann. Däremot så säger sambon jätteråtta. Men lilla Esther på avataren här bredvid, hon gillar att äta dem. Själv tyckte jag …. bäver…. urk.

Hihihi AndersG du är smart o säger att du inte skjuter örn, det skulle jag också gör, de är fredade. Men skulle jag se en örn anfalla min hund , så nog skulle jag försvara min hund för han är min familjemedlem men det är inte örnen. Vi jägare var vid en känd fågelsjö i närheten av mej, där talade de om vilken lyckad förökning av kungsörn det blivit tack vare utfodring. Vi som äger små jakthundar tyckte då att de utfodra dem för lite, eftersom örnen är ute o jagar våra små vänner, som hänt oskilliga gånger. Senast var i januari 06 vi var ute o jagade rådjur på sluttampen, när jag stod på pass vid ett fall o fick se en örn som var intreserad av något i skogen o jag förstod med en gång vad som var på gång. När hunden kom ut på hygget så började anfallet, jag tog o sicktade på en torrstubbe o slog av en smäll o det räckte för att avstyra anfallet denna gång tack o låv. Om det inte hjälpt så hadde jag i dag varit lagbrytare i så fall.

Det är något annat som jag tycker är galet i naturen också, KORPEN den har ökat katastrofalt. Både harungar o rådjurskidd stryker med på grund utav dessa fåglar, o som alla vet har några fått för sig att de är utrotningshotade så de är fredade för jakt. Vist det är en vacker fågel men en riktig marodör som måste begränsas lite granna. Tydligen är det bara jag som vågar ta upp känsliga ämnen i detta forum, nu skall de jäklarna som plåckar svamp o bär i min skog få sig en känga. För f…n ta med era blöjor o smörgåspapper hem, o den trasiga stolen står kvar för avhämtning. Sen att jag har ett cementrör som det går att grilla i har jag satt där för det skall stå kvar på den platsen o inte flyttas dit ni vill.

Nore finns de något i den svenska naturen att värna om som inte är av nytta för dig ?jamenar finns de något djur/insekt som trots att den ställer till besvär för dig som du ändå vill att den skall få finnas i din skog?
mvh/bjorsa

#28 Nog fins det insäkter som får vara kvar, de ser till att småfåglar kan föröka sig som du vet ett dåligt insektsår blir det också mindre fågelungar. Men som liten skogsägare är man rädd om skogen, för det är meningen att man skall kunna beskatta skogen så småningom. skogen är något som tar mansålder att få fin o välskött, då är det inte så trvligt att få den förstörd av insäkter o andra marodörer ( turister). Det sistnämda har jag inte något imot heller, bara de städar efter sig, de får både plocka bär o svamp hur mycke de vill, o jag kan bjuda dem en julgran om de bara frågar o inte tar allt för givet. Du skulle bli förbannad du också om någon kom till ditt hemman o skräpa ner o försvann. Rovdjuren vill jag inte ha, och det beror på det sättet de jagar, o de inkräcktar på mitt rivir. När jag lärt mig denna dator skall jag skicka bilder som kan intresera dej, o andra som tycker rovdjuren beter sig rätt. Nu skall jag gå ut o vaka ut en skabbräv som är illa åtgången. Hoppas du får några fina dagar, vi har haft fullkomlig invastion av mygg de senaste dagarna, de enda som tycker det är kalas är svalorna. Nore