Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett13-naturliga-nyheter-miljövänligt
Läst 3731 ggr
cujo
0

canis lupus.

Har någon sett Varg?….

TinaNordberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

menar du i vilt tillståndblir svaret tyvärr nej. Men  jag har varit inne i hägn och kramat vargar på Kolmården. Dessutom har jag spårat dem i hemtrakterna. Tänker inte ge upp en vacker dag….

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Ronja06
0

Ja, jag såg en vild varg i Januari detta år. Sedan har man ju såklart även kollat på dem inne i Kolmården, Nordens Ark m.m. Men det är absolut inte samma känsla som att se en vild varg.

Mvh Emelie Förlägen

Hawknestgrove
0

Vargar är enligt min mening fina på Nordens ark. För min del är diskussionen slut där. Amen

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ronja06
0

#3: Ja, självklart är de fina på Nordens Ark också! Skrattande Men enligt mig är det inte samma känsla som att se en vild varg.

Mvh Emelie Förlägen

Hennum
0

det vore tragiskt om alla vilda rovdjur skulle reduceras till en sevärdhet på djurparker.

har aldrig sett varg utom på djurpark, jag tror jag sett sånna där iaf. jag vet inte för det var många år sen jag var på djurpark senast.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Nore
0

Jag såg varg för två sedan på älgjakten, en tik med två valpar. Ingen trevlig syn tycker jag,våra förfäder var kloka mäniskor som fick det möjligt att bedriva ett djurhållande på gårdana o i skogsmarkerna. En fråga till föregående debatör, hur mycke betalar du till viltforskningen o även rovdjursforskningen?

Goldie
0

Under älgjakten när jag låg på pass. Ensam varg kom inn i förterängen "vimsade" litt fram och åter.  på ca 20 m uppmärksammade han mig. stod länge och bara tittade, när jag reste mig travade han bort  från mig.  Ett maffig syn, han rörde sig så lätt i terrängen. Det blev inga älg den dagen.

I 1993 var det 23 älg i kvoten i viltvårdsområdet. Detta har sjunkit jämnt til sista året bara 5, och man hade problem att avskjuta kvoten på normal tid. Det var svårt att hitta älgen.

Detta har betydelse för gläsbygds boen. grannen fick ihälriven fyra får förra året

Har även haft varg helt upp på döra- enstaka vandrare.

Nore
0

Nog syns det både på rodjurstammen o älg att det är mer rov i våra marker, det har både minskat med kid o kalv så nog tar de vad de behöver. Sen har vi räven o lon som gör vad de kan för minska skogshönsens befinnande o haren tar örnen som de utfodrar i en närbelägen sjö. Vildsvinen äter upp alla insäkter som vissa forskare vill ha kvar, men i sista ändan är det vi jägare som får skulden för att vi jagar. jag har mina funderingar om det vilda rovdjuren, varför trivs de inte i städerna? Jo det är för att det är för dålig luft, mycke avgaser o en massa stenbeläggning o ingen natur, o skulle det vara ett rovdjur som irrat in av misstag då blir det ett jäkla rabalder på er stadsbor.Förvånad

Goldie
0

Nu skall jag inte hausse, men när jag hör nogon beretta om hur ofarliga rovdjur är så bli jag rädd. Jag kom i håg en berättelse i media om ett lodjur som ble upptäckt på en balkong inne i Oslo i Norge där den jagade katter, Hade tatt kål på en när den upptäkts. Ja även i London dök et lodjur oförklarligt upp

Tyvärr hittade jag inte tilbake till artikkeln. men jag hittade någre andre som berättar om hur rädd lodjuret är för människan. På norsk är gaupe = Lodjur.

Dom frycktar inet människan sådär mycket - eller?

Glöm inte att saknar dom foder så gör dom vad som måste vara növendigt

titta på dessa länkar 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=6204512

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=5244404

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=104165

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=126884

Nore
0

Hej på dej Norman, det var trevligt med kontakt från andra sidan gränsen. Det är bra att du hittar insändare från tidningar, här i svergie är det så försiktigt i pressen om rovdjur för de vet vilket ramaskri det blir om det skrivs något negativt om dessa. Jag har jagat sen tidigt 60tal, o jag har värkligen sett en försämring i skog o mark på vilt. Men nu har vi äntligen fått en regering som ger till-låtelse att försvara tamdjuren i alla fall. Läste senast i dagens kvällstidning om jägare som blivit angripen av björn helt oprvoserat, det blir snart fler olycksfall med rovdjur. Undrar om det kommer finnas lika mycke rovdjur om det blir ett överfall på någon som är ute o rider på sin häst. Eller om ett skolbarn blir atakerad vi vägkanten när det väntar på skolbussen en tidig morron. Nu är det säkert många som tänker det att här har vi en typisk rovdjurshatare, men det är fel jag tycker att det skall finnas rovdjur men i kontrolerade mängder o antal.

bjorsa
0

Jag tycker att rovdjur å djur över huvud taget kan finnas i helt okontrollerade mängder för naturen själv reglerar de där fint om den för sköta sig själv :-)

Å inte tror jag att några skolungar lär bli uppätna av någon varg eller björn å om så sker så sker de thats life de e nog bra mkt större risk att dom blir överkörda vid skolbussen .

Å jag bor inte mitt i stan utan på landet och jag har genom åren förlorat otaliga djur till räven men nu för tiden har jag inga djur annat än husdjur men då jag hade höns å annat så var man ju tvungen att se till att dom hölls i hägn å sov i hönshuset å hade jag haft en bössa så hade jag inte skjutit räven men jag är lite mesig av mig :-)

Nä låt naturen sköta sitt vi männsikor skall alltid in å peta i allt å reglera allt å se hur de går när vi reglerar vi kan ju inte ens reglera vattenflödena i dammluckorna :-)

Ville bara lägga näsan lite i blöt Flört

mvh/bjorsa

Hawknestgrove
0

Alltså, nu tar jag min sambos tankegång, där jag för en gångs skull håller med.

"Vargen den är inte farlig, den är ju bara en stor vovve….."

så låter det på stadsbor som många gånger inte vet vad de talar om. När vår största vargvän, en kvinna, blev inbjuden att komma upp till samerna och kolla lite och samtidigt vara med på slakt, då backade hon ur… För blodigt…. Men HALLÅ!!!!!!

Alltså drar vi slutsatsen att för oss som bor på landet, så är vargen inte farlig. MEn alla vet väl vilket rabalder det blir, om en varg förirrar sig in i tätbebyggt område? UJUJUJUJ, så FARLIG, den helt plötsligt blir….. Nota bene, jag är Stockholmska från börden…..

Håller i stor del med de jägare som använder sig av devisen på tre bokstäver, nämner inte vilka bokstäver här.

Goldie
0

Nej Nore då har du nog inte varit med. I Dals-Ed fick en småbrukare värkligen betala priset. Han avlivade en varg efter at den  rivit  till döds 14 får . Priset , 6 månader i fängelse- innlämna vapen och ca 100.000 i böter.

Hela bygden reste sig i mot denne vansinniga dom och 2-3000 demonstrerade i gatorna  och samlade inn pengar till stöd.

Dom flesta förstår inte hur gläsbygds boen drabbas av det här.

Det stör absolutt livsgrunnlaget. Våran skogsfastighet är inte stor nog till att leva av, man måste ha innkomster från annat hold . För andra är det så att dom måste ha arbete utanom för att gå i balans. Det som gir et lite överskott kann vara jagt, fiske bär etc. Någon är helt på gränsen av vad dom kan klara av.

Som ni vet så fins det en flokk med varg här och en till er på gång att etablera sig. Jag har haft både björn, varg och lo på mina marker men är inte störd av det,  Visst är dom maffiga, men det har konsekvensar när det blir för mycket.

Det går med upp mot en älg i månaden till varje varg.  För Sverige går man miste om mer enn  100 000 kg kött om året om man  reknar pengar.

Detta är kynisk, jag har inte focus på nten eller , men båda och. så förstå mig rätt.

Hawknestgrove
0

Goldie, då är vi nästan grannar. Nordligaste Bohuslän.

Nore
0

Han som fick 6månader är jag bekant med, jag förstår inte vad du menar när du säger att jag inte förstår. Jag hadde handlat likadant som han om jag varit i hans sitvaskon, enda skilnaden är att jag hadde inte sakt något, för ni ser hur det går. Skulle jag säga här vad jag tycker om rovdjur så blir det skrivförbud för mej, kan tala om för er att jag mist en hund o får i mitt föräldrarhem, så nog vet jag vad detta oskyldiga djur kan göra oss fritidsbönder o jägare. Jag är också medlem i den klubben Gunilla H, som din man.  Föresten var jag o satte upp saltsten på skogen, hittade ett rivet rodjur som köttet fortfarande var rött o blodet inte stelnat.

Goldie
0

#14 Ja är det inte så at man måste till Malorca för att hälsa på grannen? He He

#15 Jeg missuppfattade dig, jag tyckde du menade att inte någon lät sin röst höra och ville seja att i Ed var det inte så.

Annars tycker nog jag med at tidningarna är litt lite objektiva och lite fega. 

I Ed gav folk gubben ordentlig stöd. Problemen är såkallade "miljöaktivistar" som har invaderad offenliga byråer när dom bevisst sökt befatningar där. Fast jag vill ju kalla det "ekstremistar" 

Tap av en jagthund kostar snabbt ägaren 40-50 000 kronor pluss känslorna det släpper. Det är jägarna som betalar priset. Jag har haft hund hela livet och utbilda såväl SAR hund som jagthundar, så jag vet precis vad arbete som döljer sig  bak.

Med all respekt - dom jägarna jag har arbetat med har alla som en signalerad ansvarstagande, lojalitet til lagarna, förvaltning av viltet    osv. I det hela seriösa , Man hur länge går det innan politikerne gör någon till kriminella igen när livsgrundlaget blir hota.

Fårbonden i Ed är inga undantag. I bygden är omdömmen av honom mycket positiv.

Jag tror våra åsikter är mycket lika Nore, så urskäckta

Hawknestgrove
0

Goldie, verkar som om du också bor nära norska gränsen.

Hawknestgrove
0

Jag citerar Jean Jaques Rousseau:

Jag hatar dina åsikter, men är villig att dö för din rätt att framföra dem!

bjorsa
0

Vill svenska jägare och fritidsbönder helst få bort alla rovdjur eller är de bara vargen ?

Om vi nu har varg i skogarna så kanske man måste jaga på annat sätt än med löshund om man nu inte vill riskera att hunden blir tagen av vargen för visst går de väl att jag med hund på lina ?

mvh/bjorsa

Vattnadal
0

I länder med mer varg, typ östeuropa, ryssland od, så jagar man med hund. Är de lösa så lär man dem tydligen att hålla sig närmare föraren, inga långa sök.

Jag  har björn i närheten, en som i alla fall syns till vår och senhöst, själv har jag än så länge bara sett spår, som närmast en dryg km fågelvägen från mitt hus. Flyttar vi kommer vi nära varg oxå, och det stör mig inte.

Jagar inte med hundarna, men är ute i skog och mark med dem. Får helt enkelt hålla dem mer kopplade och hålla koll.

Förstår mycket väl förlusten i både ekonomi och arbete, samt förlusten av en vän, när jägare får hundar rivna av varg. Fast det är faktiskt så, att fler jakthundar blir påkörda eller skjutna under jakten, än tagna av rovdjur.

Dessutom anser inte jag att man kan räkna hur många kronor köttet i skogen kostar, som rovdjur äter upp. De har inget annat. Vi människor har faktiskt tillgång till annan mat, och kan gott låta rovdjuren få ta för sig först av rådjur och älg. För min del vore det bra om naturen kunde få sköta sig lite själv, och människorna kan leva av sin civilisation.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Nore
0

För min del tror jag att rovdjur o mäniska måste veta om varandra på ett vettigt sätt. Rovdjuren skall veta att mäniskan är farlig o håller sig undan oss, när de gör det så kommer det att fungera.  Vi jägare är inte giriga, men bygger vi upp en viltstam genom att utfodra det vilda på vintrar med djup snö o svåra förhållanden, köra ut säd o tort hö o bygga viltåkrar åt dem, så inte tusan gör jag det för rovdjurens välbefinnande utan för de djur vi vill ha på vår skog. Äger jag skog så skall jag väl få bestämma vad jag vill ha för djur där, inte skall staten komma o säga att nu skall du ha dessa djurarter i din skog, för så är det nu. Titta på den lyckade inplantering av bäver, med försumpade lövträdsbestånd som dör av att träden dränks vid dessa uppdämningar. Gå sedan till ett trävarehus o köp en björkplanka av god kvalitet, du kommer att bli halvvägs ruinerad på det höga priset, på grund utav att det är ont om lövvirke i vårt land.

Hawknestgrove
0

Bäver är godis, tycker lilla Esther. Kissen på min Avatar. Husse har tagit 14 stycken.

nattfrost
0

Om det i #8 med "ROV" menas rovdjur och jägare får jag det att gå ihop med denna text http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/ledare/ledare72007.asp

Sedan kan jag tillägga att jag är mer hämmad i min skogsvistelse av svenska jägarkåren än av rovdjuren. Rovdjuren försöker inte spärra av stora områden varje år för att jaga utan kan göra detta samtidigt som jag vistas i skogen. Både varg och björn har sett skillnaden på mig och mina hundar och bytesdjuren de är ute efter, medans jag har mött skjutklara jägare bara för att det har knakat i skogen.

Så jag vet vem jag är mest rädd för att möta i skogen

Mer läsning om vargangrepp

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/artiklaromvarg/1vargangrepp.asp

Har även hört två händelser i vinter där hundspann har blivit attackerad av älg, ska dessa utrotas då? Bra slädhundar kostar lika mycket som jakthundar.

Nore
0

Jag är nästan beredd att hålla med dej i viss del, du har varit inne på snobbjägarnas sida o läst, där är det bara finflose o utlänska jägare som betalar vad som helst för att vara med i dessa jägare. En jägare som jag är rädd om djuren o tar inte mer än vad som går åt i familjen, utan ser till o beskatta stammen varsamt. Är förskräckligt om det är så att det står skjutklara jägare beredda innan de ser vad som rör sig i naturen, vore det så att det skulle ske hoss mina jägare skulle de snart vara ur skogen. Säkerheten är apsolut det viktigaste på jakten, att ingen kommer till skada eller känner sig hotade som är i naturen. Det är fem månader som det är jagas intensivt, i regel på egna skogar som man brukar året om, varför skall vi då inte få vara o jaga på den tiden när ni får vara i min skog hela året utan att fråga om lov. Jag vet att dina hundar är lika mycke värda som våra jakthundar, men det gör lika ont för dej som för mej o mista en jaktkamrat o familjemedlem så där är det ingen skillnad.

Martin
0

Någon jägare som kan ta fram tillförlitlig information på hur många jakthundar som sparkas/stångas ihjäl av kronvilt och vildsvin under jakt varje år, samt som skjuts och körs ihjäl med bil?

Efter en svacka har jag återupptagit de artiklar jag pratade om för några månader sedan nu när denna debatten blossade upp. Det jag pratar om är att jag har bra siffror på hur mycket våra rovdjur slår, men saknar en sida i det hela.

Debattartiklarna jag skriver kommer att vara framförallt faktainriktade och neutralt skrivna, men jag saknar lite statistik för att kunna slutföra det på ett helhetssätt.

Även info om var jag kan få tag på informationen om ni inte har den själv mottas tacksamt.

mvh /Martin

mvh Martin

nattfrost
0

Nore om man läser på Svenska jägarförbundets hemsida och dina inlägg kan jag bara tolka det som att ca: 190000 jägare i Sverige inte räknas för de är snobbar och de övriga ca: 110 000 jägarna (som är de enda vettiga människorna i sverige) ska få bestämma över vilka djur som ska vandra i de svenska skogarna. Det låter inte som en demokrati för mig.

Min åsikt är att om de fåtalet jägare som faktiskt jagar varg kunde låta bli det några år skulle den svenska älgstammen lära sig hur man försvarar sig mot vargangrepp (den kanadensiska älgen anfaller vargen istället för att springa), så skulle vi snart ha en vargstam som NI fick jaga lagligt.

Jag kan även hålla med om att för vargens del skulle det troligare vara bättre om skogsägarna fick bestämma vilka djur som skulle vara på deras marker. Eftersom några av de 110000 anklagar skogsbolagen för att plantera in varg för att minska älgen och älgskadorna på bolagsskogen.

Och om vi ska hålla oss till tråden så har jag sett varg 6km hemifrån. Det var en ensam ungvarg. Men jag vet inte om den vandrade bort eller ligger nergrävd i skogen eftersom 1800tals mentaliteten även finns här.

Nore
0

Hej på dej nattfrost, kan du tala om för mej vad alla valpar som föds i hägn tar vägen, för de avlivas väl inte? Tänk dej hur många år som vi har haft djurparker i vårt land, o hur många kullar som föds o vad de är någon stans? O vad gör en firmabil från en känd djurpark i norra värmland mitt i natten? Skogs bolagen får ta mej tusan skylla sig skälva, det var inte så länge sedan de ville få bort allt löv i skogarna via besprutning, fins det inget löv till älgen så blit det tallen som får stryk. Det fins skogsägare här omkring som verkligen är rädd om björk o asp o sälg, o de har fått mindre skador på skogen. Efter Gudrun o Pär är det fortfarande brist på virke säger skogsbolagen, vad berordet på? Jo Pengar förståss, de giriga vill ha mer. De stormar som varit kan bli räddningen för många skogsägare, eftersom det blir mer sly som kommer, mat till älgar o rådjur så de låter barren vara kvar.

Vattnadal
0

Jag tror inte en sekund på att djurparker skulle släppa ut sina vargar. För det första så måste de lära sig att leva i det vilda, och även om jakt od troligen fungerar och komma igång, så lever de för nära människor och får äta färdiga små köttbitar i hägnen. Nej, jag är säker på att våra djurparker är för seriösa och ser till djurens bästa för att skicka ut ungvargar i skogarna.

Nej, jag är övertygad om att det är nån sur gammal varghatare som hittar på att det släpps ut vargar. Vet att det går rykten om Grönklitt-bilar i skogarna. OM det nu varit sådana bilar i skogarna, kanske det finns andra anledningar för dem att vara där.

Vidare tror inte jag att det föds så många vargar i hägn heller. Hitta gärna siffror på hur många som föds i Sverige, och klarar sig till 2-års ålder, då de i normala fall skulle lämna flocken. Miljön är inte SÅ himla naturlig, med hopsatta grupper i för små hägn. För att få det att fungera krävs en tik och en hane, och att tiken tycker att hanen duger. När vi var på Järvzoo hade de haft ett par ihop länge, men han dög inte till honan, så han skulle bytas ut.

De enstaka vargar som knallar in via Finland/Ryssland och klarar sig förbi skjutglada samer och jägare, räcker inte till för genpolen. Det behövs nytt blod, helt uppenbart. Hade det släppts ut ungvargar från djurparker, så hade det inte varit så stora problem med inavel, minskade kullar od.

MVH Elin

nattfrost
0

Min första tanke när jag läste #27 var att det kändes som en sammanfattning av "vargkontraktet" om jag minns titeln rätt. 

När det gäller vargungar som föds i djurparker så får telefonnummer till några parker med varg så kan du kontrollera om de har valpar och vad som kommer att hända med dom.

Skansens växel 08 442 80 00

Järv Zoo: 0651-411 25

Grönklitt: 0250-462 00

Kolmården Informationsansvarig 011-249000

Om ni ser en bil från en känd djurpark i skogen när de släpper ut djur så får ni göra en polisanmälan eftersom det är olagligt att släppa ut djur. Det borde gå att säkra spår på platsen om de har släppt ut varg.

Om jag ser eller misstänker att någon har tjuvjagat så kommer jag att göra en anmälan för att få saken utredd. Varför kan inte ni jägare göra samma sak om ni ser eller misstänker att någon släpper ut djur.

Om du kontrollerar fakta finns det fler bevis på tjuvjakt än på olovligt utplacering av varg.

När vi ändå har glidit ifrån huvudämnet i denna tråd och du tar upp Gudrun kan du kanske förklara varför skogsägarna ville att staten skulle gå in med ersättning för förlorad skog när de varit för snåla för att försäkra skogen.

Vill du fortsätta denna diskussion får vi starta några nya trådar typ:

Viltets påverkan på skogen

Rovdjurens utbredning

Statens miljöpolitik 

Eller så får vi fortsätta prata över en kopp kaffe om vi möts.

Hawknestgrove
0

Med en dåres envishet fortsätter jag hävda att vargar är jättefina. På Nordens Ark. AMEN

Nore
0

Svar på tjyvjakt på varg, hur många säkra fall är det som kommit fram, en del har drunknat o en del har fått skabb o i stockholm blev en påkörd av en bilist, det har tillomed talas om förgiftat kött som lagts ut för att dräpa varg, sen fins det några fall som varg blivit skjuten när den gått till angrep på tamdjur, o ett känt fall var Stig o han har sanerligen fått plickta för det att han försvara sina tamdjur, sen fins det fanatiker som ser jägare med spjut o påk som jagar varg, jag blir heligt förbannad på massa skitprat. Så till skogen o försäkringar o snåljopar som vi blir kallade, om vi skulle försäkra skogen skulle det bli så höga premier o hög skälvrisk så då käre konsument, då skulle du inte ha råd att köpa en brädbit, virkespriserna är höga idag, men skulle bli desto högre i framtiden, o vilket försäkringsbolag tror du vill ha en fullvärdesförsäkring i skogen, inte någon det är för stor risk.

bjorsa
0

#30 Men varför skall dom bara finnas på zoo ?

Dom tillhör ju svenska faunan och att leva med varg i skogarna klarar de flertalet länder som har varg hur klarar dom det eller lider dom i de tysta i dom länderna ?

Kanske vi bara skall ha djur på zoo så vi slipper hela rasket fast då får vi ju en jädrans massa kryp istället men såklart vi kan ha sådan djur som äter kryp fast bara dom å då i koppel helst ……..

mvh/bjorsa

Nore
0

Ja det är ingen dum ide, då slipper de att sitta o vänta på detta fantastiska möte utan kan gå dit o betala lite till deras uppehälle. Kan du tala om vad mer vi skall ha för djurarter i vår natur, försöker att titta på var det var för djur vi har haft från begynnelsen här, men kommer inte till de klara med det riktigt. Småkryp som fins i vår natur, det ser nog naturvårdsvärket till att de överlever, det är bara o titta i nationalparkerna hur det ser ut, vindfällen som ligger o fullkomligt kryllar av insäkter o småkryp. Skulle vi skogsägare sköta vår skog så som naturvårdsvärket, då skulle vi få vite på höga belopp. Nu är det så att insäkterna vet inte vad gränsen går mellan privat o statlig mark går. Hörde föresten om minken som släps ut av vissa, det har märks en förödande minskning av sjöfågel o skaldjur i kusttrackterna på grund utav att kraftig ökning av mink, har även märkt det här i mina trackter, när kommun ber oss sätta ut fällor o skjuta så mycke mink vi ser, de som släpte ut dessa djur tänkte inte längre än deras förstånd räckte till.

bjorsa
0

Men är de inte de som e vitsen med nationalparker att de skall finnas en mångfald av djur och insekter å därav får vindfällda trän ligga eller skall dom se till å röja menar du ?Att de finns parasiter i kretsloppet är ju en naturlig del som behövs å någonstans skall ju dessa parasiter få kalas så varför inte i nationalparkens vindfällda trän ?

Minkar är ju inte naturliga i sverige utan kommer från pälsfarmare så den skall ju bekämpas men de som var frågan från början var ju vargen å min åsikt är att den skall få finnas i skogarna i sverige .

mvh/bjorsa

Nore
0

Ja vist får vargen vara i skogen, den kan vara i nationalparkerna men inte på min sida i skogen, för jag vill inte ha den. Åter till minkarna, vist är det riktigt att det är pälsindustrin som sett till att det kommit mink, men då behöver inte aktivister plantera ut dem i vår natur, genom att släppa ut dem, många av dem går en säker död till mötes genom svält o det tycker jag inte är en human död. Förr under älgjakten kom det uppköpare o köpte älgskinnen av oss jägare, visserligen för en symbålisk summa men det togs till vara på skinnet, idag är det många med mej som gräver ner det i stället. Jag lämnade in ett skinn till ett känt företag i småland för garvning, o det blev bra men hua vad dyrt det blev. Som jägare vill jag ta till vara på allt, o inte behöva slänga bara för det fins fanatiker som är imot pälshandel. Och varför fins pälshandel, mycke änkelt,efterfrågan på skinn innom modevärden.

bjorsa
0

Din skog är lika mkt vargen eller ugglans eller myrans skog eller hur eller vill du absolut ägande så att du kan göra precis som du vill utan inskränkningar ?

mvh/bjorsa

nattfrost
0

Nore, så det är för att vara snäll mot oss konsumenter ni privata skogsägare inte försäkrar skogen? Det är inte för att ni chansar på att inget ska hända och ser en möjlighet att få lite mer på plus och mindre i minus kolumnen i bokföringen eftersom ni kämpar på en konkuransutsatt marknad med små marginaler. Som konsument betalar jag gärna lite mer när jag handlar än att vi ska betala ut ersättning med skattemedel.

Hittade denna lista över dödade vargar http://www.nordulv.se/tjuvjakt.htm

Lite väl många skottskador och tom avskurna öron för att kunna förklaras med drunkningsolyckor och trafikskador. Hur kommer det sig inte att sändarförsedda vargar flyter upp och åtminstone halsbandet hittas? (Om man bortser från vargen som skar av sig halsbandet och kastade det i Ljungan)

När jag läser listan slås jag av hur dåliga skyttar det finns i sverige medtanke på alla läkta skottskador hittade vargar har. Gillar även han som inte såg skillnad på räv och varg, hoppas han blev av med vapenlicensen.

Det är även anmärkningsvärt vad många djur det är som dör av förgiftning i våra skogar eftersom det inte läggs ut förgiftat kött, är det en miljöskandal på gång?

Hur många säkra fall finns det på "firmabil från en känd djurpark" som släpper ut vargar eller andra rovdjur? Jag har även letat utan att hitta, efter kända vargangrepp på människor i modern tid som skett i norden, det kanske du kan hjälpa mig med. Jag även letat på http://www.folkaktion.com/ och http://www.nollvision.org/ utan att hitta något.

När det gäller minkarna håller jag med dig. Jag tycker inte heller om aktivisterna som klipper sönder burarna och släpper ut pälsdjur. Djur som är födda i fångenskap ska inte släppas ut i naturen. 

Lite mer läsning:

http://www.rovdjur.se/shi,13,1,412.html

http://www.sou.gov.se/storarovdjur/index.htm

Gunilla.H, Det är bra att du tyckar att vargarna på Nordens ark är fina. Men om du tittar riktigt noga ser de nog ut som de vilda vargarna i dalarna, värmland eller på andra platser i sverige.

Hawknestgrove
0

Ja, men jag tycker bara de är fina där! Jag vill inte ha dem runt mig, tack! Vad gäller älgskinnen, så är jag också ledsen, att inte kunna göra något av dem till et vettigt pris. Får glädja mig åt, att talgoxarna bygger bo av håren, för vi gräver inte ner skinnne. Nötskrikorna är så vackra att titta på och de gillar att plocka det lilla som finns kvar. Däemot, så är jag totalt emot päls av djur du inte äter. det ger bara grymhet världen över. Nä, de som gillar fina pälsar, de kan gå i dem på sommaren också. För det gör ju de levande djuren, eller hur? För övrigt så är päls något vi inte behöver idag.finns så mycket annat att ha på sig som är varmt och framför allt, mer hygieniskt.

nattfrost
0

marnyman, eftersom jägarkåren inte verkar ha uppgifterna du söker kan du leta på http://www.vargreviret.com

Där presenteras siffrorna du söker med hänvisning till rapporter och övriga källor de kommer ifrån.

Nore
0

#36 Man kan tolka det på olika sätt, äger vi verkligen jorden som vi trampar på, eller lånar vi den? Av vem i sådana fall, jag betalar skatt o har ansvaret mot naturvårdsvärket att så skall det vara på våra premisser. Det är bara så att jag vill inte ha rovdjur, mer ärlig kan jag inte vara.   Nu till en annan debatör#37 Ja du försöker få alla jägare som bovar, men vad skall vi kalla belisterna som kör ijäl viltet efter våra vägar, de kan väl inte vara några änglar de häller, en bilist som tillexsempel kör på en varg skall han rentvå sig skälv att han inte han stanna i tid.

nattfrost
0

#40 Vilken formulering syftar du till i mitt inlägg när du kommer fram till dina slutsats att jag tycker att alla jägare är bovar?

Redan i inlägg #26 förklarar jag att jag tror att det endast är ett fåtal jägare som jagar varg, hur får du det till att jag anklagar hela jägarkåren?

Martin
0

#39 Tack!

mvh Martin

Martin
0

#39 Tack!

mvh Martin

Nore
0

Våra förfäder var kloka mäniskor, de ansåg att vargen inte hadde någon plats i jordbruk o skogsbruk. O det har den inte i dag heller, för utan bidrak från staten till elstaket så skulle det inte vara någon djuruppfödare som ville ha den runt knuten. Men nu hörde jag att dessa bidrag är så gott som slut, så då får vi se hur många som vill ha dem kvar, var på jaktmöte för ett tag sedan o vi tog upp detta med vargen o dess föryngring, o alla var eniga i detta jaktområde om att det måste bli stopp på detta, vist ja det var en som inte tyckte som oss han var vist från någon förening bevara rovviltet, men efter kaffet så tacka han för sig o lämnade oss, o det var synd för personen i fråga var mycke sympatisk o trevlig men hadde ideer om att folk skulle vara på sin vakt o raportera till naturvårdsvärket vad vargen sågs. Det var en äldre kvinna som frågade om det är som du säger fins det inget att rapportera om.

nattfrost
0

Nore läser du inläggen i denna tråd eller skriver du bara? Anledningen till denna undran är att du har missat att svara på varenda fråga jag ställt.

bjorsa
0

#44 Jovisst var dom kloka förr dom använde hormoslyr för att enkelt rensa banvallar från ovälkommna gäster å ddt för att få bort småkrypen så visst var dom kloka förr eller rättare sagt man handla ganska oklokt förr .

Vilka djuruppfödare är de som har så stora problem med vargen idag att den måste bort ?

mvh/bjorsa

Hawknestgrove
0

Hallå! Dämpa ner era upprörda känslor! Några av er får det att låta som en sandlåda för förvuxna bebisar här! Vi har olika meningar, vi kan inget förändra något härinne, men alla har rätt att säga vad de tycker, utan att bli rackad ner på. HAde vi inte olika åsikter, så vore väl detta forum ganska onödigt, eller hur?

Vattnadal
0

Självklart blir det starka känslor i en debatt som är så engagerande. Allt är inte svart eller vitt, och jag gissar att de allra flesta vargälskare kan hålla med om att ibland uppför sig vargar på sätt som stör bönder tex. Det är tyvärr oftast så, att det är svart eller vitt, då denna fråga har många gråskalor.

Jag gillar vargar, och anser att de hör hemma här, då de fanns i landet långt innan vi människor fanns här. Visst, de utrotades nästan, troligen mindre pga skador de ställt till med, och mer pga dåliogt rykte och samhörighet med satan. En fattig familj som förlorade sin enda get eller ko till rovdjur för några hundra år sedan satt i en helt annan sits är en skogsägare som inte får skjuta alla älgar han vill. Vi lever helt annorlunda nu, och kan lösa det mesta som våra inhemska rovdjur ställer till med.

Jag tror att med bra stängsel runt får, lär jakthundar att hålla sig aningen närmare jägaren, och acceptera att vi människor inte äger älgen i skogen som vi kan äga en ko, så kan vi leva med rovdjuren. De vargar som inte går att skrämma bort, om de närmar sig bebyggelse för mycket, funderar på att gå in i hagar och ta djur, kan man söva och flytta ut lååååångt i skogen igen.

MVH Elin

bjorsa
0

#47 Men vi uttrycker ju våra olika åsikter här å nu så i vad ligger "sandlådedebatten mellan förvuxna bebisar" ?

Det är ju oxå bra att adressera sina inlägg om man riktar dom åt någon eller några med # och nr så blir de hela lättare att förstå som det är nu trillar kommentarerna in lite huller om buller känns de som å de e svårt att alltid veta till vem kommentaren är utan hänvisning .

mvh/bjorsa

nattfrost
0

#47 har du läst inlägg #22 och #30.

Sedan tycker jag att det är en ganska lugn diskussion. Många frågor ställs men få svar presenteras. Det jag saknar i denna tråd och i alla andra vargdebatter är vargmotståndarnas källar för sina uppgifter. Jag vill kunna granska källan för att se om jag anser att den är trovärdig och hur uppgifterna har kommit till. Det brukar vara 2st källor man hänvisar till, 1. Rapport från projekt varg 1976 och kyrkböcker från andra halvan av 1800talet.

Nore
0

# 37 Premie o skälvrisk för hög.   Avskurna öron är det renar du talar om, vargen är inte öronmärkt. En ungvarg som kommer in i ett annat revir kan få på örat av artfränder.   Dåliga skyttar det får stå för dej, i mitt jaktlag ser dom till att träffa vad de siktar på.  Men det fins fall där de mistänker tjuvskjutna rovdjur, men det måste bevisas o inte tas på lösa ryckten bara, när tillexsempel när de jagar med skoter o hittar fångsplatsen o en skadad skoter då är det skälvskrivet.   Det kan vara så att ett djur som dör inte dör av åldersskäl utan kanske någon sjukdom, o då kan jag tänka mig att köttet inte är känligt.  Om firmabilar o hästtransporter har det talas om på olika håll uppe i värmland o dalarna.  Här omkring har vi en uppfödare på varghybrider, s  om får gå lösa i skogarna. Vad tycker du om det  Nattfrost?    #46  Fårfarmare o ungdjursöpfödare o nu senaste uppgifter nere i småland om en mindre häst blivit riven, om giftet det kan vi diskutera mycke också, håller med dej om dessa skador de ger det vilda o mäniskorna.

nattfrost
0

#51 Om du kollar i länken jag bifogade och läser under juni 1999 så ser du att det handlar om varg. Om du tvivlar på uppgifterna eftersom de kommer från en vargvänlig sida borde det finnas en polisrapport om fyndet. När du begär fram rapportern kan du även be att få se rapporterna om okänligt/ förgiftat kött som hittats i skogarna. Jag har haft rejäla hundslagsmål här hemma och vet hur ett sönderrivet öra ser ut och det ser inte ut som något du gör med kniv.

Når jag skriver om dåliga skyttar så syftar jag till alla läkta skottskador trafikdödade vargar har. Går det inte att komma tillräckligt nära de oskygga vargarna eller vet de inte vilken räckvid vapnen har? För det kan inte vara så att de siktar så dåligt att de bara skadskjuter vargarna?

Att många personer säger något betyder inte att det är sant så jag vill ha kontrolerbar fakta/ källor om firmabilar och hästtransporter som släpper ut rovdjur i värmland och dalarna.

Varghybrider är jag motståndare till och är de lagliga i Sverige? Om de får springa okontrolerat i skogen så regleras det i jaktlagen så du kan göra en anmälan när du redan är hos polisen och begär fram rapporter.

Om det inte framkommer några nya fakta så tycker jag att vi avslutar denna tråd. (åtminstone gör jag det då jag tar semester) Börjar med vandring med två hundar i vargreviret runt Ockelbo för att sedan fortsätta med en vandring i björntätare Härjedalen. Det är livskvalitet för mig. Hoppas på att åtminstone hitta spår efter varg och björn.

Nore
0

Jag Nore önskar dej en trevlig semester, o hoppas du hittar de du söker. Svar på om hybrider är lagligt så är det inte det. Det har varit repotage i tidningar för ett år sedan men myndigheterna gör inget.     trevlig semester.           Nore

Hawknestgrove
0

Bra att det blev lite lugnare. Det var på gränsen till pajkastning ett tag…. Bjorsa, bra att du påminner oss om den där grjen #. Den är bra, för då vet man exakt vem  man vill ska ta del av infot mest.