Jorden kokar över!
Här är en sak kanske? Börja tillverka fler och billigare elbilar? Någon liten bil som man tar ner till stan för att shoppa med?
Fler tips?
//CarlS, Sajtvärd för svensknatur.ifokus.se

Läste artikeln i länken på första inlägget.. mycket bra artikel.. det är ju så där det är,,, skrämmande,,att det lilla som enskilda människan gör kan bli så mycket i slutändan,,,
vilken gullig liten bil…. tycker man borde kunna använda sej av såna när man bor i städerna,, en annan som bor en bit ut på landet kanske det inte fungerar för.

Den svenska sommaren har ju inte precis blivit het men såklart de har ju regnat å blivit översvämningar men de har ju hänt förr å kommer ju fortsätta att hända även med låga co2 värden
Tycker #0 är lite konstigt skriven ta tex de här med vattnet
"Nä, hög tid att hoppa in i duschen. I dag tar du dig tid att duscha lääänge - en närmast kriminell handling med tanke på vattenkrisen i Kina. Okej, i Sverige råder knappast vattenbrist men eftersom en riktig långdusch kan kräva uppåt 200 liter vatten blir belastningen på miljön nog stor ändå."
Om man då bor i mälardalen i ett hyreshus tex så tas ju vattnet från mälaren å återgår till mälaren efter rening så 0 liter förlust å bor man som jag i hus på landet med ett avlopp så går duschvattnet ut i trekammarbrunnen sedan till infiltrationen och sedan ner genom berget för att återgå till grundvattnet 0 liter försvunna så i vad ligger miljöbelastningen här i sverige på en dusch förutom uppvärmingen av vattnet ?
mvh/bjorsa
Om jag förstår dig rätt bjorsa är du inte det minsta oroad över all den fakta som kommer fram här?
Det är helt OK att vi fortsätter leva som vanligt precis som de beskriver i inlägget?
Du är en riktig optismist! :)
//CarlS

#4 Har aldrig sagt att jag inte är bekymrad över utvecklingen på jorden och jag är starkt emot alla slags av utsläpp som förstör eller påverkar naturen inge snack om saken men när man i media å press gärna blandar ihop allt till en härlig skrämselsoppa så vill jag inte stå å hejja på .
Däremot gör jag vad jag kan för att minska mina egna utsläpp och jag tycker oxå att vi måste byta drivmedel inte minst för alla andra gifter som spys ut å dessutom skulle jag gärna se att fabriker världen över började rena sina utsläpp eller stoppades .
Däremot så gillar jag inte domedagspredikanterna som gärna ser att vi blir så dj..vla skraja att accepterar vilka förslag som helst från dom styrande som tex nu kör vi igång kärnkraften på full skala så att vi räddar jorden de e dit dom vill tror jag men jag har säkert fel så de skriker om det men någon skall ju ha fel oxå :-)
mvh/bjorsa

Carls såg inte att du frågade "Det är helt OK att vi fortsätter leva som vanligt precis som de beskriver i inlägget?"
Nä de e väl inte helt ok men vem lever så?inte jag i alla fall även om de kan kännas så som om folk tror att man lever så för att man inte delar uppfattningen att co2 är orsaken till ev värmeökning .
Och jag tror heller inte att temperaturen ökar bara för att jag inte är övertygad om co2 effekten.
Jag minskar mina co2 utsläpp genom min övertygelse att vi behöver nya energikällor så jag värmer huset sedan många år tillbaks med pellets och bil åks de inte mkt av här och framför allt inte i onödan men bil måste vi ha då de inte finns komunikationer men är öppen för att konvertera bilen till e85 fast helst skulle man ju vilja ha elbil .
När de gäller maten som nämns i artikeln så dricker jag inte vin ej heller buteljerat vatten då jag har egen brunn med kanonvatten men visst jag köper ibland biff från brasilien dels för priset men oxå att dom fått gått omkring å levt ute men oftast svenkt kött å visst jag äter ibland norsk odlad lax men inte ofta och någon propanvärmare till altanen har jag inte å skulle aldrig elda åt kråkorna på de viset å visst klipper jag gräsmattan men inte är de ofta :-)undra om de går att köra gräsklipparen på e85 ?
mvh/bjorsa
mvh/bjorsa

http://nyteknik.se/article.aspx?article=47642&stjarna=1
http://etanol.nu/ombygg-grask.php
de e väl bara att borra upp den då :-)
mvh/bjorsa
#3 vattenreningen i kommunala avlopp kräver mycket energi och bakteridödare och andra kemiska ämnen. (som i sin tur kräver energi och transporter från fabrik)
Hjärnkontoret hade för några år sen en kampanj/genomgång av alla konstiga föremål som hamnar i reningsverken, alltifrån sedlar till kondomer & andra plastpåsar…
Endast kiss o bajs, o lite dasspapper ska alltså spolas ner i avloppen!
för varje lite extra som någon slänger ner kommer kräva ökande krav på rening och el.
Det här med att jorden kokar pga klimatförändringarna är en sanning med modifikation: Vissa områden kommer bli hetare, torrare och omöjliga att bo på. Medan andra områden kommer få kraftigare och mer oftare stormar och hårdare vindar osv…
och hittills så verkar det som att fattigare personer i fattigare länder kommer bli mycket mer drabbade. Rikare personer i rikare länder kommer att kunna köpa sig olika skyddsalternativ, eller resa på semester i orkansäsongen t.ex.
Så att tänka miljövänligare i allt jag gör och handlar (och att informera så många som möjligt) ser jag som en solidaritetsgärning mot de fattigaste och mest utsatta.
Sedan får vi vara tacksamma, att alla kineser inte använde vanligt dasspapper…. Vore faktiskt en miljökatastrof av väldigt stora mått. Jag skojar inte…….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#9 De har faktiskt enorma problem med soptippars utbredning, avloppshantering och färskvattenförsörjning. Så du har rätt i att det är lite tur i oturen att ungefär hälften av kineserna är så fattiga att de inte har toaletter eller vatten indraget i husen.

#8 Men som dom skriver i artikeln så kan man ju tro att en dusch gör mer åverkan på miljön än att flyga på semester men såklart om man tar en ekosemester i brasilien så väger man väl upp sitt utsläpp från flygningen (obs försökte vara ironisk bara) 
Att reningsverket för ta hand om mer vatten och att de går mer klor ok de håller jag med om men vattnet isig då du dushat gör ingen miljöåverkan att tala om så egentligen borde de gå ut på gräsmattan fast då får ingen clearasilshampo vara med då de inte e bra för eventuella vattenleveande organismer .
Fast jag skall inte klaga på tidningarnas artiklar om miljöhoten mer då den diskutionen alltid bara rinner ut i sanden å man framstår som miljöbuse själv så hädanefter knyter jag näven i fickan :-)
mvh/bjorsa
#11 Nä, men än så länge är det långt fler människor som duschar några minuter varje dygn än det är som flyger…
fast det håller ju på att bli mer o mer flygresor, se bara på lfv:s statistik över landningar och take-offs från svenska flygplatser…
Varmvattenberedaren drar väl el??? slöseri med heta, väldigt långa duschar drar extra el… reningen i avloppsverken och pumparna i vattentornen drar el…
Det är som naturen, ett kretslopp, allt du gör får effekt nån annanstans…
men som tur är så kan träden och världshaven fortfarande omvandla de giftiga gaser som du och jag andas ut… så vi slipper bli blå

#12 Men skadeverkningarna är ju bra mkt större från flyget än från duschandet jamenar de smutspartiklar å shampo som följer med till reningsverket bryts ju snabbt ner och blir till lite näring medans flygfotogenen orenade avgaser pumpar ut co2 och en massa annat vi kunde vara utan men vi får väl sluta å duscha å skrapa oss till jul istället :-)(skoja lite bara )
Egentligen borde man ha separat avlopp för toa och dusch för duschvatten borde kunna renas betydligt enklare å aldrig behöva besöka reningsverket men de blir nog för krångligt men jag har sett från danmark där man recirkulerade allt vatten i hushåll å renade de själv klart intressant men då måste samhället bli småskaligt tror jag å de lär ju dröja
mvh/bjorsa
#13 men gör en enkel överslagsräkning på det hela…
säg att 3 miljarder människor duschar en gång per dag (för de andra kanske inte ens har vatten eller duschar mer sällan, som jag)…
15 minuters dusch? snålt räknat, för det finns väl folk som tar längre tid på sig, eller tappar upp ett bad på upp mot en kubikmeter?
säg att det går åt 100 liter eluppvärmt 65-gradigt vatten per dusch… (jag har sett nån siffra på 200 liter, men det är väl inklusive kallvatten?)
Man behöver alltså värma upp enorma mängder vatten varje morgon…
men det är ju knappast många personer som flyger oftare än 1 t.o.r per år???
och då slås ju utsläppen från deras plan ut på samtliga passagerare ombord, och utsläppen från flygplan har effektiviserats rätt mycket, och mer förbättringar är på väg, tack vare ett system ifrån vår hjälte Håkan Lans.
Jag har funderat och också sett olika intressanta lösningar på att separera och rotera vatten internt i hus, (tyvärr mycket för krångliga och kräva extra mycket rör och ingrepp i husen)
t.ex. borde regnvatten från taket eller duschvatten kunna användas för att spola i toaletten…
tänk bara, vi använder 20-30 liter kallt, färskt, gott, bakterierenat, prima dricksvatten, för att spola bort lite piss… :(
ett par gånger om dagen, per person… :(
och så kan eller får många barn i andra länder inte gå i skolan, för att de tvingas gå upp till 10 mil per dag,
bara för att hämta en tunna med brunt äckligt vatten som kan vara fullt av amöbor, bakterier och bilharzia m.m.m.m. (som ska användas till matlagning och tvätt)

#14 Jovisst men om jag eller någon annan duschar så är de ju inte som så att vi snor färskt gott vatten från något barn i ett fattigt land .
Tror du att 3 miljarder människor duschar 100 liter 65 gradigt vatten per dag de tror jag inte dessutom 100 liter 65 gradigt vatten de räcker ju till ett helt badkar med badvatten dessutom duschar väl folk inte i 15 min utom tonåringar som sover i duschen :-) en sån här överslagsräkning ger ju jättefel om tex de skulle vara 100 liter 55 gradigt vatten bara så blir ju felmarginalen enorm å jag kan ju lugnt säga att jag använder inte 100 liter 55 gradigt vatten per dusch men jag får ju värma mitt eget vatten så jag duschar snålt :-)
Att använda dusch å regnvatten till att spola med borde ju vara ett första steg då man slipper å pumpa upp nytt .
Att få rent vatten till alla borde ju vara ett mål för alla länders u-hjälp .
mvh/bjorsa

Hittade hur mkt flygbränsle de går på arlanda per dag "Flygtrafiken på Arlanda kräver 1 900 kubikmeter " Om man nu skulle anta att flygbränslet =eldningsolja i energi så är energivärdet 1900*10000 kwh = 19 miljoner kwh och en 5 min dusch drar ca 2,2 kw hittade jag på nätet så då räcker en dag på arlanda till ca 8,636 miljoner 5 min duschar fast jag kan ju räknat helt fel men på en ungefär kanske de stämmer och de var ju energiåtgången på en flygplats så nog drar flyget mer energi än duschandet i världen.
flygbränsleuppgifterna tog jag härifrån http://www.gd.se/Article.jsp?article=89774
Och energiåtgång för dusch härifrån http://www.goteborgenergi.se/Privat_Energiradgivning_Lagenheter_Varmvatten_DXNI-3129_.aspx
mvh/bjorsa
#15 att använda en överslagsräkning gör man för att få fram en grovt ungefärlig teoretisk summa. Det var bara ett exempel Helge!…
Det är ingen som tror eller har påstått att vi snor själva vattendropparna av nån annan… Det är bara jämförelser, och att man ska fatta proportionerna, och vilken oerhörd lyx vi har.
och mät du hur stort ett normalt badkar är… och försök fyll det med bara 100 liter… du får bara 9-10 cm vattenstånd!
1 kubikmeter är 1000 liter och är 1m x1m x 1m. Ett normalstort badkar är ca en halv meter gånger en halv meter gånger åtminstone 1.70 långt, minst 400 liter, minus vikten av personen som ska i. ca 1 l per kg.
dom flesta hus i moderna storstäder värmer upp vattnet till minst 63 grader, för att undvika legionellabakterien (jag räknade inte med kallvattnet, som används för att späda ut det heta vattnet till 30-40 grader)
#16 väldigt få personer duschar bara 5 minuter, man tror att man är snabb, men tar man tid så blir det dubbelt så långt som man upplever att det var. Din räkning verkar väl vara bra, men nu vet jag inte hur många personer och hushåll man ska slå ut på arlandas flygbränsleförbrukning. är det sveriges hela befolkning på 9,1 milj eller bara en del av sverige som finns nära ARN? kanske skulle vara bra att hitta en förbrukningssiffra för all flygtrafik per dygn? om man nu är så noga att man vill ha exakta svar.

#17 jag vet hur mkt en kubik är :-)Och ett badkar tex mitt rymmer 200 l och är 160 cm (140 innermått) och jag tar ju upp en massa liter så 100 liter 65 gradigt är för mkt dvs blir för hett .
Tar man en titt på nya badkar så är dom under 200 liter http://www.gustavsberg.se/badkar_28837.asp och här räknar dom med 150 liter på ett karbad http://www.goteborgenergi.se/Privat_Energiradgivning_Lagenheter_Varmvatten_DXNI-3129_.aspx
Ett badkar är ju inte en rektangel med raka hörn överallt som mitt är gjort så att man har stöd för ryggen när man ligger i det å där finns ju inget vatten dessutom är de bredast på mitten å smalnar av mot ändarna å mest smalast där man tappar upp vatten .
Du får ta dig ett bad å mäta hur många liter du får ur kranen per sekund å sedan se hur lång tid de tar att fylla med dig i :-) Jag skall nog ta en test själv å se hur många liter de går på ett bad för mig :-)
Kan hålla med om att vi har en lyx när de gäller rent vatten själv har jag en brunn för bara bevattning och den ger 4000 liter i timmen de torra året den borrades 81m och oftast står vattnet så hög i borrhålets rör som sticker ovan mark att de står 20 cm ovan mark och jag skulle gärna dela med mig av vattnet om de gick .
mvh/bjorsa
jag har inte haft tillgång till att nyttja badkar på över 25 år… (kanske en klen ursäkt, men , men :) Så isåfall drar en normallång dusch på 10-15 minuter mer vatten än ditt lilla kar :)
Hm…. varför duscha så länge? Här i huset snålduschar vi alltid. Blöt ner, stäng av vattnet, tvåla in, skölj av. Tar på sin höjd 5 min. Lite längre om jag tvättar håret. Vår strömförbrukning är 5400 kw/år. Ok, då värmer vi bara i kamin( här är varmt som tusan på vintern) men vi har två frysar och varmvattenberedare. men som sagt, den går ju knappt, då vi har diskmaskin. däremot så är jag vid datorn minst 4 tim/dag. Tvättar ca 4 maskiner i veckan.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....