Vad är detta?
Är det någon som vet vad den här växten heter. Växer vid vägkanten och även inne i skogen, lite busklik och blir ca 1 meter hög, lite rödaktig stam. Jag undrar om det är någon medicinalväxt, min hund äter med förtjusning av bladen och han har blivit bättre i sitt ben (han haltar ibland) Jag har för mig att jag sett någon liknande växt i en tidning och att man kunde göra te av blade och använda vid värk. Tacksam för svar.
Om jag inte ser helt fel så är det älggräs.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Japp, älgräs. HAr använts förr som medicinalväxt. Innehåller acitylsalicylsyra, dvs samma ämne som finns i magnecyl. MAO bra mot värk. Se även min tråd Blomsaft! Du kan göra saft på den! Så var alltså lugn, njut av den och dess underbara doft!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Har besökt Flahults örtagård idag och där fanns Valeriana. Har inte tänkt på det förut, men stammen och bladen var nästan lika som på älggräs.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Jag vill att de ska heta älgört (Filipendula ulmaria) istället för älggräs, då det inte är något gräs. På bilden är det den vanliga vilda älgörten. Dätutöver finns flera odlade arter och jag har själv tre ytterligare arter samt två varianter av vanlig älgört planterade i min visningsträdgård.
Ja, visst är det älgör! Själv brukar jag bereda te av växten. Bra i feber och förkylningstider!
Ett härligt doftande och varmt te!